• Anonym (Elsa)

Ta ut kortare föräldraledighet och inte förlora sin SGI

Hej.

Vill bara kolla att samma regler gäller nu som förra året, eftersom jag behöver ta ut 2-3 veckor extra ledighet i sommar pga strul med mitt barns barnpassning i sommar.
    Jag pratade förra sommaren med en av era handläggare som sa att det är ok att en kort tid, tex 3veckor på sommaren, att ta ut tex endast 1/8-dels föräldraledighet/dag fast man är ledig hela dagen med sitt barn, och att detta inte påverkar sgi:n eftersom det är tillfälligt. Så det gjorde jag ett par veckor förra sommaren. Kan man fortfarande göra så?

Ska man då i den nya ansökningsblanketten fylla i att man inte har arbetat övrig tid dvs 7/8 av dagen, när man endast tar ut 1/8 föräldraledighet/dag?

• Svar på tråden Ta ut kortare föräldraledighet och inte förlora sin SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har arbetat i mer än sex månader har du ett efterskydd i tre månader som innebär att ui inte behöver ta ut föräldrapenning för denna tid.

Du svarar Nej på den fråga som kommer upp om du arbetar övrig tid när du inte tar ut föräldrapenning fem dagar i veckan.

Hälsningar

Linda, handläggare

• Anonym (Elsa)

Ok tack för svar.
    Men då undrar jag, eftersom jag nu är delvis sjukskriven, och vet inte om jag kommer vara det i sommar med eller om jag då kunnat gå upp till 100% jobb som jag hoppas på. Men påverkar detta på något sett?

• Försäkringskassan

Hej!

Det efterskydd som min kollega hänvisar till gäller normalt om du har haft för avsikt att arbeta heltid under minst sex månader. Det innebär att om du inte har hunnit arbeta heltid så länge så kanske du inte omfattas av SGI-skyddet. Handläggarna kommer att utreda din SGI när du ansöker om föräldrapenning.

Hälsningar
    Harry, handläggare

• Anonym (Elsa)

Hej. Självklart har jag inte för avsikt att vara deltidssjukskriven, men det är ju inget man väljer själv.
    Det är ju bra att veta innan om det kan påverka min SGI negativt. Jag har alltså inte något läkarintyg på sjukskrivning ända in i sommaren. Vad händer med min SGI om jag fortfarande är delvis sjukskriven även i sommar och tar ur FP som jag beskrivit ovan?

• Försäkringskassan

Hej!

Eftersom du är delvis sjukskriven så är din tidigare inkomst skyddad, så sjukskrivningen ska inte påverka. Men jag kan inte svara 100% på din fråga eftersom jag inte sett ditt ärende. Men generellt så är inkomsten skyddad när man är delvis sjukskriven.

Hälsningar

Tella, handläggare

• Anonym (Elsa)

Ok,  tack så väldigt mycket för svar, och snabba svar med, tack!

Svar på tråden Ta ut kortare föräldraledighet och inte förlora sin SGI