• Petrova

Hur snabbt äter era bebisar?

Jag har en liten kille på 2,5 månader som går upp i vikt ok, amningen har inte varit något problem. Nu tycker jag att han ligger så väldigt kort tid vid bröstet innan han somnar/ börjar "killa" med tungan ist för att suga/ vill upp och göra något annat.

Hur länge äter er bebis när ni ammar den? Minuter per bröst ungefär? Ålder på bebis? Hur åt den som 2-3-månaders?

Jag har snabb/stark utdrivningsreflex tror jag, läcker mjölk i a f. Brösten verkar sällan tomma.

• Svar på tråden Hur snabbt äter era bebisar?
  • Flickan och kråkan

Alla tre har oftast ammat runt 5 minuter dagtid från 1,5-2 månader och framåt. Min trea har ammat lite längre periodvis. Har haft mycket mjölk  med alla så har bara ammat ett bröst/amningsrillfälle vanligtvis. Båda vid tillväxtperioder.

• pigglet

Oj, första åt en timme i början, efter några månader kortade hon säkert till 30 minuter.
    De andra barnen har varit klara på typ 5 minuter.

• Natulcien

Det var bara första månaden som jag ammade på båda brösten och då tog det nog runt 45 min att amma. Men när han var runt 2-3 månader så ammade jag bara ett bröst i taget, och han åt på 10-15 min, vid enstaka tillfällen på kvällen kunde han hålla på i uppåt 20-30 min, men aldrig mer än så.

• Tant brun

När jag var till ammningsmottagningen sa sköterskan till mig att inte låta bebis suga mer än 15 min, absolut inte längre än 20 min. Bebisarna är i regel klara redan efter 10 minuter oavsett om de ligger kvar och snuttar en timme. Det är för mystes skull. Nu är han 6 veckor och färdig på mindre än 10 min.

Svar på tråden Hur snabbt äter era bebisar?