• Nr 14

Ni som har skolskjuts till barnen, vilka regler gäller i er kommun?

Hej!

Undrar bara vad det är som gäller för er som har barn i förskoleklass + lågstadiet vad gäller skolskjuts.

I vår kommun är gränsen för att få skolskjuts i förskoleklass + lågstadiet, 2 km från hemmet till skolan. Vi har precis det och fått besked att vår dotter är berättigad skolskjuts. Men på kommunen säger man att dottern ska gå 1 km för att där hoppa på bussen för att åka 1 km????

Vi bor längs en enskild och obebodd väg med 1 km in till en mack vid samhället. Dit vill de att vår dotter ska ta sig. Tilläggas bör att det är en grusväg som går genom en skog och man måste passerar en järnvägsövergång.

Har pratat med kommunen som påstår att det finns barn i kommunen som får ta sig 2 km till vissa upphämtningsplatser?!?!?

Det kanske är så det är, Detta är vårt äldsta barn och därför skriver jag och frågar här vad som gäller i andra delar av landet. När vi fick skriftlig info från skolan att om man har 2 km eller mer till skolan är man berättigad till skolskjuts så trodde vi att man då skulle bli hämtad.

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Ni som har skolskjuts till barnen, vilka regler gäller i er kommun?
  • Sisisisi

Ja, det är samma sak här. Grannarna fick beskedet att deras barn skulle gå tre km först för att där bli upphämtad av en taxi när hon började 4:an. Men de överklagade och nu kör taxin ända hem och hämtar henne.

Men en km låter ju rimligt att gå. Jag hade så långt till bussen hela min uppväxt.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Kodia

Så är det nog överallt! Exakta avstånd kan nog variera, men 1 km till bussen anses nog alltid ok, om det inte är trafikfarlig väg.
    En klasskompis till mig hade 4 km till bussen... (men det måste ha varit 3,9 eller så)

• Nr 14

Ok tack för svaren. Jag ska testa att överklaga. Det hör ju till saken att min dotter började förskoleklassen i höstas (2013) och hade då inte ens fyllt 6 år. Skulle ju aldrig i livet låtit henne gå denna kilometer ensam eftersom vägen går genom ett tätt skogsparti och hon dessutom måste korsa en järnväg.

Men jag kan ju tycka att det är lite märkligt när kommunen har som policy att gränsen för att få skolskjuts är 2 km men sen säga att man i vissa delar av kommunen ska barnen få gå två km till upphämtningsplatsen?!?!?

En km är inte långt, det kan jag hålla med om men i dotterns klass görs väldigt många omvägar för att hämta andra barn men inte för min dotter!

Som sagt, ska testa att överklaga. Återkommer med besked hur det går! Har inga större förhoppningar dock!

Svar på tråden Ni som har skolskjuts till barnen, vilka regler gäller i er kommun?