• Kittecat

Mat för en 8 månaders?

Hej tänkte bara kolla med er hur ni gör med upplägg av mat för era barn i samma ålder, vet att det är jätteolika hur barn äter men ändå lite nyfiken! Ja tänkte lägga upp det som så : Välling när han vaknat Gröt till frukost Barnmat till lunch Puré eller frukt till mellanmål Barnmat till middag / hemlagad mat Välling till kvällsmat innan läggdags Låter detta som ett bra upplägg? Blir så himla osäker på hur man ska göra.. Men ja har försökt läsa på olika platser om hur man kan göra å självklart får man ju anpassa eftersom beroende på hur aptit osv är!

• Svar på tråden Mat för en 8 månaders?
  • Natulcien

Ja, visst är det olika.

Vår son ammades mest i samma ålder.
    Han åt hemlagad mat till lunch och en portion gröt vid middagstid, men däremellan var det mest amning, kanske 4-6 gånger om dagen. Ibland någon frukt till mellanmål istället för amning.

Men det låter väl bra, förutom att det blir lite kaka på kaka med först välling och sen gröt där på morgonen.

• Emy88

Jag tycker att det känns lite onödigt att först ge välling och därefter ge gröt, så det tycker jag du kan ändra. Annars har jag inget att invända :)

• hannis

Låter som mycket spannmål. Ammar du inte? Annars skulle jag ge ersättning i stället.

För min yngsta såg dagen ut så här vid 8 månader.

Vakna: amning.

Frukost: smörgås, frukt.

Amning till mellis.

Lunch: hemlagad mat, amning.

Mellis: frukt, smoothie eller amning.

Middag: Hemlagad mat.

Kväll: Välling.

• Vintermamma88

Jag tycker det låter vettigt, men lite beroende på vad han är van vid i dagsläget. Om han tex är van att ammas/få ersättning skulle jag nog göra en lite mer utdragen övergång. Tex lagad mat en gång om dagen istället och, som tidigare skrivits, inte ge både gröt och välling på morgon/kväll. Men lagad mat till lunch och sen amning/ersättning, frukt och välling däremellan. De små tarmarna kan ju börja krångla lite om man är för snabb med att byta ut alla mål, och det undviker man ju helst :) Men så länge du tycker att ert upplägg funkar bra så ska du köra på det tycker jag, ingen känner ditt barn bättre än du :)

• Kittecat

Nä jag ammar inte längre sen ett par månader tillbaka så han får ersättning! Ja de kanske blir kaka på kaka me välling å gröt efter varann, läste något tips i nån bebis bok om att man kunde ge de så därav tänket.. Men allt går ju att ändra å testa sig fram!

Får helt enkelt bara byta ut några av målen till att börja med :)

Tack för tipsen!

• mammalovis

Min dotter blev 8 månader den 6/2. Vi har nyligen ökat upp med 1 matmål till och ibland mellanmål på eftermiddag istället för amningen då hon var så hungrig. Vi varvar hemlagat och burk.

Tidigt morgonmål: 1-2 amningar
    Frukost ca 9 1 dl gröt + frukt
    Lunch ca 12 1/2 köttburk + frukt
    Mellanmål: Amning / frukt / max 3/8 hällakaka
    Middag ca 17 1/2 köttburk + frukt
    Kvällsmål: ca 20 1 dl gröt + frukt
    Läggdags: 1-2 amningar. Skulle hon trots allt vara hungrig får hon lite välling.

Sover 22/00- ca 9 med amning kanske halv 6 och ibland en gång till.
    Ibland på fm. Långlur efter lunch uppåt 2-3 timmar om magen tillåter och ofta en lur efter 18. Därav att det blir långt mellan vissa mål.

ts: Max 3 mål med spannmål är ju vad som rekommenderas, d v s gröt o välling. Annars är ju huvudsaken att barnet är mätt och nöjt och växer som det ska.

• Litet My

Jag hade nog försökt gå in mer bröstmjölk eller ersättning istället för så mycket spannmål.

• Lady Paraplyh

Skippa barnmaten och ge samma mat som du äter (fast i pureform) Tänk såhär, skulle du själv vilja äta endast mikromat och andra helfabrikat?

• Natulcien
    Kittecat skrev 2014-02-15 21:05:50 följande:
    Nä jag ammar inte längre sen ett par månader tillbaka så han får ersättning! Ja de kanske blir kaka på kaka me välling å gröt efter varann, läste något tips i nån bebis bok om att man kunde ge de så därav tänket.. Men allt går ju att ändra å testa sig fram!
    Får helt enkelt bara byta ut några av målen till att börja med :)
    Tack för tipsen!
    Ja, det är mer näring i ersättning, så ge hellre det istället för välling skulle jag säga.
  • minerva123
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-16 03:17:54 följande:
    Skippa barnmaten och ge samma mat som du äter (fast i pureform) Tänk såhär, skulle du själv vilja äta endast mikromat och andra helfabrikat?

Barnmatsburkar innehåller inga konserveringsmedel eller tillsatsämnen så jämförelsen med mikromat och helfabrikat haltar betänkligt.
Svar på tråden Mat för en 8 månaders?