• Anonym (medel)

När ska man börja tvätta bebiskläder och med vilket medel?

Hej FL!

När började ni tvätta bebiskläderna ni handlat?
    Vi har inte handlat så mycket själva, är i vecka 29.
    Är det för tidigt att börja tvätta??
    Men vi har fått en hel del, alltifrån kläder till plädar och gosedjur.
    Ska man tvätta allt? Eller kan bebisen använda plädar som inte tvättats ev. snuttefiltar och gosedjur?

Har hört att man ska använda neutral, men så har jag också hört att man ska använda
    vanligt tvättmedel för undviker man allt med parfym kan barnet bli känsligt med tiden.

Ni som har barn, råd? :)

• Svar på tråden När ska man börja tvätta bebiskläder och med vilket medel?
  • ApanApansson

Du kan börja tvätta nu och lägga undan sen, tvätta allt tre gånger!

Jag använder själv en ekologiskt och helt nedbrytbar sort som heter Sonett, den är bäst både för hälsan och miljön.

Men Neutral är ok om det mest är hälsan man vill främja, tänk på att du aldrig behöver dosera så mycket som det rekommenderas det är bara onödigt och risk finns att rester blir kvar i plaggen. Ta mindre tvättmedel och använd extra sköljning
    Och aldrig använda sköljmedel men det vet du nog

• ApanApansson

Jag skulle tvätta alla textiler!
    Nallar och snuttar har man ofta i ansiktet och det avger kemikalier omkring sig också.

• ApanApansson

Förlåt att jag svarar på allt i så många inlägg

VEM har påstått att man bör använda parfym för att man annars kan bli allergisk!?
    Det är det mest korkade jag hört och stämmer inte för fem öre!
    Parfym är otroligt allergent och ska undvikas i alla produkter framför allt till barn, jösses räcker med en snabb googling för att hitta det.... Syntetisk parfym är inte något man kan jämföra med tex pälsallergi heller, där däremot pratar de om att det kan vara bra att bli utsatt för små doser med djur.

• Nyfikna72

Jag har aldrig någonsin tvättat nå nya barnkläder........och tvättar vi så är det samma medel som vanligt.

• Anonym (x)

jag tvättade alla bebiskläder, nya som ärvda från syskonet när jag var i 9:de månaden och la de i byrålådan där jag ska ha alla bebiskläder..

jag tvättade med vårt vanliga tvättmedel och sköljmedel, dock hade jag i mindre och tvättade inte med resten av våra kläder. Alltid bebiskläder för sig. Filtar och snuttar tvättade jag också. 

med första barnet var jag nojjjig och lyssnade på allt och alla och köpte separata tvättmedel och man ska duscha med bara parfymfria duschcremer och det ena och andra etc bullshit....nu vet jag bättre....lika bra att barnet vänjer sig vid våra lukter, för våra kläder tvättas med t ex Via och Comfort/Softlan och vi gosar så bebisen känner av de lukterna på oss..lika bra att vänja sig vid de lukter som finns i vårt hem och det inkluderar de medel vi använder för att tvätta, duscha etc...

Folk har blivit för extrema...allt ska vara sterilt..det är då man blir känslig för allt......man ska tänka på mängderna man använder, inte överdosera, sunt förnuft människor!!!!  bygg upp immuniteten! 

• Anonym (x)
    ApanApansson skrev 2014-02-13 16:10:40 följande:
    Du kan börja tvätta nu och lägga undan sen, tvätta allt tre gånger!

Jag använder själv en ekologiskt och helt nedbrytbar sort som heter Sonett, den är bäst både för hälsan och miljön.

Men Neutral är ok om det mest är hälsan man vill främja, tänk på att du aldrig behöver dosera så mycket som det rekommenderas det är bara onödigt och risk finns att rester blir kvar i plaggen. Ta mindre tvättmedel och använd extra sköljning
    Och aldrig använda sköljmedel men det vet du nog
    varför tre gånger? räcker det inte med en gång? ska man slösa på så mycket vatten?
  • Anonym (3?)

Måste man tvätta 3 ggr?? Jag trodde det räckte med en gång.

• Anonym (Y)

Vi tvättar åtminstone allt en gång innan det kommer sättas på barnet
    men väldigt mycket av kläderna är second hand, både köpt på loppis och ärvt från släktingar så det är tvättat många gånger förut
    vi använder neutral tvättmedel just nu
    gosedjur som är second hand slänger vi in i fryser ett par dygn i plastpåsar, det tar bort det mesta kvalster och skit
    dom nya som går att tvätta, tvättar vi för hand i lite neutral och massa vatten bara, vi vädrar dom också ett tag
    köpt en ekologisk spray att torka av leksaker och hårda ytor med, innehåller typ citrus och nåt

• Detoxtjejen
    Anonym (x) skrev 2014-02-13 16:54:20 följande:
    jag tvättade alla bebiskläder, nya som ärvda från syskonet när jag var i 9:de månaden och la de i byrålådan där jag ska ha alla bebiskläder..

jag tvättade med vårt vanliga tvättmedel och sköljmedel, dock hade jag i mindre och tvättade inte med resten av våra kläder. Alltid bebiskläder för sig. Filtar och snuttar tvättade jag också. 

med första barnet var jag nojjjig och lyssnade på allt och alla och köpte separata tvättmedel och man ska duscha med bara parfymfria duschcremer och det ena och andra etc bullshit....nu vet jag bättre....lika bra att barnet vänjer sig vid våra lukter, för våra kläder tvättas med t ex Via och Comfort/Softlan och vi gosar så bebisen känner av de lukterna på oss..lika bra att vänja sig vid de lukter som finns i vårt hem och det inkluderar de medel vi använder för att tvätta, duscha etc...

Folk har blivit för extrema...allt ska vara sterilt..det är då man blir känslig för allt......man ska tänka på mängderna man använder, inte överdosera, sunt förnuft människor!!!!  bygg upp immuniteten! 

Nej, man tvättar inte för att det ska bli sterilt, utan för att ta bort kemikalier från produktionen. Att använda samma tvättmedel och sköljmedel är en utmärkt idé såvida det är parfymfritt, det finns en stark och belagd koppling mellan allergier och parfym. Lite smuts är bara bra dock!

Varför tvättar du bebiskläder separat egentligen om du inte är rädd för smuts?
  • Cookies
    Anonym (x) skrev 2014-02-13 16:55:33 följande:
    varför tre gånger? räcker det inte med en gång? ska man slösa på så mycket vatten?
    För att helt få ur dom gifterna som kläderna är besprutade med så krävs det mer än en tvätt. Det är bland annat gifter som man sprayar under själva odlingen av bomullen, för färgningen och sen för att kläderna inte ska bli förstörda eller angripna av insekter under frakten från fabrik till affär. Så rätt mycket olika bekämpningsmedel gömmer sig i ett nyköpt plagg. Man behöver ju inte tvätta kläderna för sig. Jag brukar låta nyinköpta kläder till mig själv åka med den vanliga tvätten en gång eller två för att få ur det absolut värsta. Så borde man kunna göra med bebiskläder med. Dom tar ju inte så mycket plats.
Svar på tråden När ska man börja tvätta bebiskläder och med vilket medel?