Anonym (x) skrev 2014-02-13 16:54:20 följande:
jag tvättade alla bebiskläder, nya som ärvda från syskonet när jag var i 9:de månaden och la de i byrålådan där jag ska ha alla bebiskläder..
jag tvättade med vårt vanliga tvättmedel och sköljmedel, dock hade jag i mindre och tvättade inte med resten av våra kläder. Alltid bebiskläder för sig. Filtar och snuttar tvättade jag också.
med första barnet var jag nojjjig och lyssnade på allt och alla och köpte separata tvättmedel och man ska duscha med bara parfymfria duschcremer och det ena och andra etc bullshit....nu vet jag bättre....lika bra att barnet vänjer sig vid våra lukter, för våra kläder tvättas med t ex Via och Comfort/Softlan och vi gosar så bebisen känner av de lukterna på oss..lika bra att vänja sig vid de lukter som finns i vårt hem och det inkluderar de medel vi använder för att tvätta, duscha etc...
Folk har blivit för extrema...allt ska vara sterilt..det är då man blir känslig för allt......man ska tänka på mängderna man använder, inte överdosera, sunt förnuft människor!!!! bygg upp immuniteten!
Nej, man tvättar inte för att det ska bli sterilt, utan för att ta bort kemikalier från produktionen. Att använda samma tvättmedel och sköljmedel är en utmärkt idé såvida det är parfymfritt, det finns en stark och belagd koppling mellan allergier och parfym. Lite smuts är bara bra dock!
Varför tvättar du bebiskläder separat egentligen om du inte är rädd för smuts?