• Cajsa1

Sjukdomar?

Då jag snart hade tänkt skaffa häst så vill jag gärna läsa på lite innan om sjukdomar och hur man håller hästen frisk osv. Skriv gärna bra böcker eller hemsidor om sjukdomar.  :)

• Svar på tråden Sjukdomar?
  • Marie0201

Finns massvis med litteratur som behandlar ämnet. Dock tycker jag att man lär sig mycket med tiden man vistas kring hästar, genom bl.a. att iaktta hästar i ens närhet.
    Hästar kan få många olika sjukdomar som kan bero på en mängd olika saker. Men genom rätt omvårdnad kan man självfallet hjälpa till att förebygga många sjukdomar/åkommor. Jag har tyvärr inget konkret tips på litteratur då mina böcker som behandlar ämnet är alldeles för gamla, de säljs alltså inte längre. (:

Har du koll på övrig skötsel vad gäller hästar? Vaccination, tänder, hovar, avmaskning, foder/näringsbehov osv.?

Hästar är en hel vetenskap, det finns otroligt mycket man måste kunna och hålla koll på. Lära sig se risker och se till att ge den den bästa tänkbara omvårdnaden. En annan sak jag kan rekommendera är en bra veterinärkontakt som du kan ta hjälp av när det behövs. Det kan löna sig att jämföra olika veterinärer/veterinärkliniker. Att ha kunniga hästmänniskor i sin omgivning (som också har olika erfarenheter och ett kunnigt öga) kan också vara guldvärt.

Man blir aldrig fullärd. Jag var mycket hästvan när jag skaffade min första häst, men som med det mesta blir man mer rutinerad och kunnig med tiden, och jag hade ju givetvis bra mycket mer kunskap när jag efterhand skaffade häst nummer tre.

• Cajsa1

Tack för alla tips! Kan väl det mesta men inte tillräckligt för att skaffa häst än. Får väl helt enkelt lära mig med tiden. Man vill ju inte riskera att skaffa häst och sen inte kunna det man egentligen borde. Men tack så mycket. :)

Svar på tråden Sjukdomar?