• EnBoll

pco?

Hej!
    Ska berätta min historia. Större delen av mitt liv har min mens varit konstig, utom då jag ätit Ppiller. Hade ingen spontant mens under flera år och fick då äta provera var tredje månad, ingen önskan om graviditet men blev det ändå år 2010.
    Efter barnet så började jag med Ppiller men slutade i somras för att vi ville ha ett till barn.
    Har under hösten haft väldigt oregelbunden mens som dessuton hoppat över några månader ibland.
    Fick kontakt med privat gyn och ska få komma dit i mars för att kontrollera om jag har pco.
    Har läst runt på nätet och är rätt säker att jag har det, har de flesta av symtomen som beskrivs, förutom övervikt.
    Vad tror ni kommer hända när jag ska till gyn i mars? Om jag får diagnosen pco, kommer jag då få pergotime direkt eller kommer jag och min sambo bli ditkallad tillsammans sedan?
    Är skapligt gravidsugen nu och vill att detta ska gå fort
    Någon som har några tankar om detta?:)

• Svar på tråden pco?
  • Pandamamma79

Om inte det fungerar så får ni göra utredning.

Så var det för oss iaf, kan se annorlunda ut hos din läkare.

Min läkare ville att jag skulle använda Pergotime året ut, det var då Maj. I början av januari fick vi göra utredning och spolning av äggledare.

• EnBoll

Okej, jag får väl se vad min gyn säger.

Hur går det för er nu då efter spolningen?:)

• elyse

Jag tror att det där helt beror på vilken läkare du träffar. Jag och min man försökte på egen hand i ett halvår och jag blev jättestressad över att det inte gav något samt började må riktigt konstigt rent fysiskt. Min husläkare (privat) gav mig då en remiss till en gynekolog (privat) för att se att allt stod rätt till. Gynekologen kunde konstatera PCO och att det vore helt meningslöst för mig och maken att testa själva "bara för att man egentligen ska göra det i 12 månader". 

Med ett VUL går det lätt att avgöra om du har PCO eller inte. Du får säkert ta ett antal blodprover också. 

• Pandamamma79

Alltså jag har aldrig fått ta blodprov...det räckte med VUL...

Precis så var det med oss också. Har man inte ägglossning finns det ju ingen ide att ens försöka. Det sa min läkare tom.

Det där med spolning är ju för att se om äggledarna är blockerade. Vissa påstår att de blev gravida efter det...däremot vet jag inte om det är därför.

Jag blev gravid första gången månaden efter spolningen...tror bara att det är en tillfällighet.

• EnBoll

Ser dom på en gång om man har det eller får man vänta på provsvar? Fick du pergo direkt där och då?:)

• elyse
    Pandamamma79 skrev 2014-02-14 16:47:42 följande:
    Alltså jag har aldrig fått ta blodprov...det räckte med VUL...
    Precis så var det med oss också. Har man inte ägglossning finns det ju ingen ide att ens försöka. Det sa min läkare tom.

Det där med spolning är ju för att se om äggledarna är blockerade. Vissa påstår att de blev gravida efter det...däremot vet jag inte om det är därför.
    Jag blev gravid första gången månaden efter spolningen...tror bara att det är en tillfällighet.
    Kanske jag som blandar ihop med tester inför injektioner nu. (Pergotime funkade inte förrän på trippeldos och då mådde jag så dåligt av dosen att läkaren inte ville ge mig mer). 
  • elyse
    EnBoll skrev 2014-02-14 16:48:18 följande:
    Ser dom på en gång om man har det eller får man vänta på provsvar? Fick du pergo direkt där och då?:)
    Nej, det ser man. Ja, jag började på en gång. 
Svar på tråden pco?