• Erika

Hur sent får man borra i ett lägenhetshus en vardagskväll??

Hej

Vi bor i en bostadsrätt (nybildad) där alla renoverar hela tiden för att få det fint hemma efter hyresrätts tiden. Det är ju helt ok såklart, flera har hantverkare som borrar, hammrar o spikar hela dagarna...när det är på dagtid känns det ok.

Nu ikväll började grannen ovanför arr borra i väggen 20.20 på kvällen och vi bor direkt under hör ju detta supermycket såklart. Sonen vaknar och skriker m.m

Då gick jag upp till dom för att be dom sluta, då jag anser att det är försent att göra det en vardagskväll i ett lägenhetshus där fler personen berörs av oljudet. Mamman i familjen verkade helt oförstående o sa till mig; men klockan är ju bara tjugo över åtta!!

De slutade borra. Nu undrar jag, finns det nåfra allmänna regler om sånt här i bostadsrätter???

mvh ERika

• Svar på tråden Hur sent får man borra i ett lägenhetshus en vardagskväll??
  • littletiger

I bostadsrätter vet jag inte riktigt, men annars är väl en riktlinje att man får hålla på till kl.22 i dem flesta hyreshus. Står det inget i bostadrättsföreningens ordningsregler el. liknande?

• Tess71

Jag tror att det är efter kl.23.00 som gäller, tystnad alltså.

• brokig

Har ni inga andra bestämmelser så ska husfrid råda efter 22. Att borra på kvällstid är tillåtet, annars blir det svårt att hemmafixa om man jobbar på dagarna. Min farmor blir vansinnig på folk som borrar när det är som allra bäst på tv, hon brukar banka i elementen för att höra vad de säger på tv:n

• linhen

22 på vardagar 20 på söndagar, men det är ju föreningens stadgar som styr...

• Sommaren22juni1979

Det kan du kolla med ditt bolag.. men borra från kl 19-20 e lite att ta i .. för de e då folk varvar ner som mest.. men som sagt de brukar vara allmänt vid 22tiden .. men inte när de gäller borrning o sånt.. det handlar mer eller mindre om folkvett .. man vill inte bli störd av sina grannar o de vill inte bli störd av en själv..
    men som sagt.. prata med bolaget o berätta om hur du upplever det .. för då kanske de kan skicka ut en liten notis till folket .. kanske mer än du som reagerar på det men som inte vågar säga nåt .. lycka till

• sebbeman

Vi har samma problem, våra grannar renoverar o dom börjar alltid precis när våran son har somnat vi halv 8...känns så himla typiskt...men man får ju hålla på fram till 22

• brokig

Är det en bostadsrätt kollar man inte med något bolag, man går till sin styrelse och hör vad som gäller, eventuellt kommer med en synpunkt. Men husfrid vid 8-tiden är inte möjligt att kräva, alla är ju inte ens hemma från jobbet då.

• pattisza

Tycker att det är konstigt att man får borra till kl 10 på en vardag. Barn är ju sällan vakna efter kl 8. Förhoppningsvis har man grannar som man kan prata med och lösa det.
    Kl 8 borde gälla för borrning och sånt. hemma hos oss spikar de tom kl 2 på natten. Grannen knackade på oss och frågade om det var vi.

• pattisza

Tycker att det är konstigt att man får borra till kl 10 på en vardag. Barn är ju sällan vakna efter kl 8. Förhoppningsvis har man grannar som man kan prata med och lösa det.
    Kl 8 borde gälla för borrning och sånt. hemma hos oss spikar de tom kl 2 på natten. Grannen knackade på oss och frågade om det var vi.

• Erika

jaha till klockan 22 vad sent.

Jag såg när de öppnade att de själva hade två små flickor i ca 4-6 års åldern så jag tyckte det var lite konstigt att de själva kom på tanken att borra så sent. I detta hus bor nästan bara barnfamiljer så man undrar ju hur folk tänkker men det är klart att jobbar man sent och ska renovera så blir det ju kvällstid.

tack för era svar.

/erika

• Annemone

I vårt hus är det särskilda regler för just borrning och det ska man ej göra efter 20:00, i övrigt ska det vara lugnt i huset efter 22:00. Detta gäller dock hyreslägenhet.

• Erika

Annemone: reglerna i ert hus verkar ju vettiga. Ingen borrning efter 20.00

Jag har mailat styrelsen och frågat nu, hoppas de inte ser mig som en surkärring....

• SVejsan

22.00 brukar var en vedertagen tidpunkt för normal tystnad... Men det är nog till syvende och sist bostadsrättsföreningens regler som styr det hela.

Är man inte nöjd med styrelsen är det enda rätta att själv delta där, så att man får en överblick över prioriteringarna de gör... Och möjlighet att själv styra över beslut och ev kostnadsöverväganden.

Fester och enstaka överträdelser i stil med det brukar man kunna ha om man i grannsämjan i åtanke sätter upp lappar i entren och frågar de som kan beröras om någon tar illa upp om man har "en tillställning". Oftast så tas det väl emot (ingen vill ju bli utpekad som tråkmåns).

Tänk som så :detta är ju bara en kortare ombyggnadstid som ni kommer att bli störda...

Tänk på de stackars skiftarbetarna som störs av alla barnfamiljer under dagtid

/Svejsan (f.d bostadsrättordförande)

• mcsn83

I vårt hus ska det vara tyst efter kl 22. Det är alltid svårt att ta hänsyn till alla. Barnfamiljer brukar störas av oljud på kvällarna medan övriga familjer brukar störas av oljud tidigt på morgonen. Man har helt enkelt olika dygnsrytmer, och det får man nog acceptera. Är det dessutom ett övergående oljud så får man nog stå ut...

• Dr sadness

Bor i brf där vi nyligen fastställt att "störande arbeten" får förekomma 8-19 vardagar och 10-19 helger. Då avses borrande, hamrande och dylikt.

"Vardagsljud" från grannar skall man inte behöva höra efter 22 söndag till torsdag eller efter 23 fredag- och lördagkvällar. Där räknas bl a dammsugning (!) och "sammankomster med andra människor med rimlig ljudnivå". Man hör ibland påståenden i stil med att man får ha "fest" (dvs störa?) en gång i månaden eller liknande men ngt sådant finns inget stöd för.

• Dr sadness

OK, ämnet är kanske färdigdiskuterat för länge sedan, men glöm inte att man som medlem i en bostadsrättsförening naturligtvis kan själv lägga motioner (förslag alltså) om att införa tydligare ordningsregler om det inte redan finns sådana.

Svar på tråden Hur sent får man borra i ett lägenhetshus en vardagskväll??