• Anonym (tramadol)

hur farligt är tramadol under graviditet?

Har blivit oplanerat gravid och märkte att jag är i v 11. Har varje dag ätit tramadol (höga doser ibland) och så röker jag. Jag får olika info på nätet gällande tramadol så nån här som vet hur det ligger till? Har jag skadat barnet helt?

• Svar på tråden hur farligt är tramadol under graviditet?
  • Anonym (cc)

Detta läkemedel kan skada ditt ofödda barn. Om du planerar att bli gravid eller redan är gravid

ska du inte använda Tramadol Stada, om inte din läkare säger det. Din läkare kommer att avgöra om du skal ta tramadol Stada.

Om din läkare avgör att du ska ta Tramadol Stada under graviditet, kommer du endast att få enstaka doser. Du skal inte ta Tramadol Stada under en längre period medan du är gravid. Detta kan påverkan ditt ofödda barn som kan få abstinensbesvär.

• Anonym (H)

Tramadol ska man undvika och bara ta vid någon enstaka gång både tidigt och sent i graviditeten. Mitt i är mer ok. Har själv tramadol och är gravid så detta är vad flera olika läkare sagt till mig.

• frappa
    Anonym (tramadol) skrev 2014-02-11 17:29:08 följande:
    Har blivit oplanerat gravid och märkte att jag är i v 11. Har varje dag ätit tramadol (höga doser ibland) och så röker jag. Jag får olika info på nätet gällande tramadol så nån här som vet hur det ligger till? Har jag skadat barnet helt?

Det finns en del som påstår massa saker om det ger massa skador.

Men har man en smärtproblematik som är tillräcklig.

Och läkaren även vet om att du är gravid, så är det inte alls omöjligt att du kommer fortsätta att få smärtstillande.
    Men inte alls otroligt att dom byter substans för dig, om du har en tillräcklig smärtproblematik.

Bara kontakta läkare och be om ändrad medicinering om du är i såpass behov.

Annars börja trappa ut själv, 300mg dygn?

I så fall börja plocka bort en tab på mitten dosen-->sen morgon--->kväll osv tills du bara har kvällen kvar.

Så är det bara ta den AT som finns kvar, som bör vara överkomlig.
    Cold turkey den är jävligt jobbig och bör vara lika jobbig för fostret i så fall, bör nog undvikas.

• Philippa

Ring din läkare imorgon!

Svar på tråden hur farligt är tramadol under graviditet?