• Ellie89

Föräldrapenning vikarie

Hej! Jag arbetar som vikarie inom hemtjänsten och blir inringd/bokad på pass när ordinarie personal är borta. Väntar nu mitt första barn i augusti 2014 och undrar vad som gäller för oss vikarier? Har jobbat inom hemtjänsten sen juli 2013 och min tanke är att fortsätta på detta jobbet tills dess att barnet kommer och även fortsätta efter barnet är fött, om jag inte får en fastanställning någon annanstans. Behöver jag skriva in mig på arbetsförmedlingen för att skydda sgi när jag är vikarie och hur gör jag för att få så hög ersättning som möjligt när barnet kommit, hur kommer ni räkna ut min inkomst? Jag började jobba som personlig assistent i maj 2011 där jag hade fast schema. I november 2012 så fick jag fast anställning men slutade jobba som personlig assistent där i januari 2013, efter det jobbade jag som vikarie på olika ställen. Kan man basera föräldrapenningen på min förra fastanställning eller hur funkar det? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Föräldrapenning vikarie
  • Försäkringskassan

Hej!

Vi tittar på vad du gjorde och din inkomst 240 dagar, eller 8 månader, före barnets beräknade födelse.
    Man tittar också på din avsikt efter barnets födelse.
    Om du tidigare arbetat heltid och har varit aktivt arbetssökande vid Arbetsförmedlingen för heltidsarbete, har du ett skydd för din heltids SGI.
    Har du inte varit anmäld vid Arbetsförmedlingen och arbetar som timanställd, blir det den inkomsten som kommer att ligga till grund för din kommande föräldrapenning.
    Bifogar en länk till iformation om inkomst och föräldrapenning: 

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/om_foraldrapenning/!ut/p/b1/hZLbkqIwFEW_

Hälsningar
    Molly, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning vikarie