9 år spelberoende? HJÄLP!
HJÄLP!
Separerad sedan 5 år tillbaka, sonen är 9 år. Pappan bor 70 mil bort, dom ses endast på loven och enstaka helger. Pappan har mycket pengar, betalar för alla resor istället för underhåll (enl. överrenskommelse) Funkar bra!
Mamman (gravid) lever med ny man & en 3-åring, normalinkomster, 8-17 jobb.
Sonen, trivs ok på skolan, har kompisar men leker sällan med dom på fritiden då alla från hans klass/paralellklass går på fotboll (något vi har provat men som han gång på gång inte riktigt vill, så vi har lagt ner)
När pappan och sonen får tid med varandra är dom till största delen på hans jobb 12.00-22.00. Det är visserligen lov dom gångerna han är där men dygnsrytmen blir mycket störd när han sedan återvänder hem. Även matvanorna byts ut från allsidig kost till skräpmat, godos chips glass & LÄSK i mängder.
Sist men inte minst till det som är problemet. SKÄRMTIDEN!!
Han har ALLA spelkonsoller (Wii, PS3, X-box) med minst 10 spel till varje, en dator, egen TV, iPad, mobil och allt detta både hos pappa och hos mamma (pappan som köpt). Mamman har resonerat att neka honom dessa prylar och endast tillåta det hemma hos pappan vore grymt. Ska tilläggas att allt kommit in i vårat hem succesivt, inte allt på en gång. Det har gjort att det är först nu, när speljävelen har tagit tag i sonen som det börjar bli problematiskt. Är det inte TV´n som är i gång s¨å är det iPaden, eller varför inte båda samtidigt. Dessutom med lurarna i öronen med musik från mobilen....
Vi har nu försökt begränsa skärmtiden till 5 tim i veckan, dom får han själv bestämma hur han vill använda. Men nu handlar ALLT om spel istället. Efter middagen (som varar i 5 min, högst!) "får jag gå och spela nu"??
När timmarna är slut vet han varken ut eller in. Jag försöker ta med honom på aktiviteter som simning, biblioteket, ut i parken, spela sällskapsspel, lazertag, bowling, bio och massa andra aktiviteter. Men INGENTING är kul, han ler sällan och pratar knappt när vi är iväg. Han vill helst inte vara med oss vuxna eller lillebror alls.
Jag vet varken ut eller in, för nu hör pappan av sig och ger mig förslag på hur han kan belönas med fler speltimmar om han tex städar sitt tum, hjälper till med dukning eller bäddar sängen (sånt som jag tar för givet samt uppmuntrar varje dag). Han hänvisar även till alla möjliga vetenskapliga undersökningar som visar på alla fördelar med alla uppfostringsmetoder han står för.
Jag säger inte att det är fel på spel eller skärmar, det har lärt honom väldigt bra engelska samt att läsningen går som en dans! Han är mycket kvicktänkt och smart så det är inte det. Jag behöver bara hjälp att strukturera upp "livet". För att försöka leva i nuet med min "nya" familj så behöver vi få göra det på vårat sätt, men det raseras efter varje pappabesök, då duger inte vårat hem för sonen.
Jag vet att det är långt skrivet och jag har inte ens fått med hälften men jag är i behov av en diskussion så jag kan få lite tips och råd hur jag ska agera, det här tar så mycket energi och kraft av mig att jag snart inte har något kvar till resten av min familj, som dessutom växer.
Tacksam för svar!
Mvh Uppgiven