• Anonym (Prego)

240 dagar..Hur räknar man?

Hej,

Det står på FKs hemsida att man ska ha arbetat 240 dagar i sträck innan BF för att få SGI-dagar dem första 180 dagarna. Jag har BF i slutet av juli och har då hunnit arbeta strax över 5 månader efter att ha varit arbetslös och inskriven på Arbetsförmedlingen. Bör tillägga att jag har fått tillsvidareanställning. Har jag förstått det rätt  att det är möjligt att tillgodaräkna sig arbetsdagar jag jobbat ihop innan jag blev arbetslös om det inte finns ngt glapp däremellan?
    Alltså så har jag arbetat 1 år, sen inskriven på AF för att sedan arbeta ca 5 månader innan BF. 

Tacksam för svar

• Svar på tråden 240 dagar..Hur räknar man?
  • Försäkringskassan

Hej!

I samband med att du skickar in ditt moderskapsintyg så påbörjas en utredning delvis för att fastställa din sjukpenninggrundande inkomst men även för att utreda om du uppfyller 240-dagarsvillkoret.

Generellt så skyddar man sin SGI genom att anmäla sig på arbetsförmedlingen om man blir arbetslös efter att ha arbetat stadigvarande i minst 6 månader. I ditt fall så kan det, med andra ord, vara den inkomsten du hade tidigare som ska ligga till grund för din föräldrapenning.
    Bedömning görs i varje enskilt ärende.

Hälsningar
    Mia, handläggare 

Svar på tråden 240 dagar..Hur räknar man?