• MamaAnnis

8 månader och äter 2 ggr per natt!

Är så fruktansvärt less, trött och orkar inte mer! Sonen är 8 mån och äter fortfarande 2 ggr natt, eller rättare sagt vid 5 mån ökade han från 1 ggn/natt. Han äter välling till frukost, "vanlig mat" till lunch, en portion gröt till mellis, "vanlig mat" till middag och välling när han lägger sig vid 8. Sedan vaknar han vid 24 och 04 och tankar i sig en full flaska välling. Ska det verkligen vara nödvändigt att han ska vara stoppmätt dygnet runt?? På Bvc säger dom bara "jo men han är ju en stor kille så han behöver nog äta mycket" (+2 kurvor över medel på både längd och vikt) Nog måste det väl ändå gå att vänja av honom vid att äta på natten på något sätt? Nu är de andra barnen magsjuka så jag är extra trött nu men känner ändå att : jag orkar inte mer!

• Svar på tråden 8 månader och äter 2 ggr per natt!
  • Modernmom

Men han går väl i allsin dar inte upp och gör sin egen välling?? Det är väl bara att låta bli att ge honom?

• ThePointOfItAll

För lite näring. En sån liten behöver fortfarande ersättning/bröstmjölk ett par ggr per dygn. Välling/gröt max 3 ggr per dygn, gärna mindre. Ge ersättning som dryck vid lunch samt ett mål till mellis och ett på natten.

• MamaAnnis
    Modernmom skrev 2014-02-10 23:24:52 följande:
    Men han går väl i allsin dar inte upp och gör sin egen välling?? Det är väl bara att låta bli att ge honom?

Har försökt ge honom lite vatten (ifall han bara är törstig?) men det hjälper inte. Nu har han fått en halv flaska välling och ligger o gnäller efter mer.. På bvc sa de att han säkert skulle sluta äta på natten när han börjat med vanlig mat men jag har inte märkt någon skillnad..
  • ThePointOfItAll

Men ta bort vällingen på natten och ge ersättning ist. Byt grötmålet till ersättning och ge antingen gröt eller välling innan sovdags. Sen tror jag inte att det är helt ovanligt med 2 mål ersättning per natt vid 8 mån, har för mig att min yngsta åt en gång per natt tills 18 mån, men då var det mest en vana. Tillsätt mer fett i maten och servera ersättning som dryck. Om hen äter sig riktigt mätt på bra mat dagtid minskar nog nattbehovet naturligt

• The Fugly

Vår dotter började äta mer på nätterna i den åldern. Fick tips om att lägga till mer fett i hennes mat dagtid, en tesked olja till lunch, middag och en tesked i ersättningen hon fick innan hon la sig. Det hjälpte!

Svar på tråden 8 månader och äter 2 ggr per natt!