• Gosesnutt

tips om bra hönsras

Hej alla glada!
    Vilken dvärghönsras tycker ni bäst om?

• Svar på tråden tips om bra hönsras
  • vargaa

Vad ska du ha hönsen till? Det finns ju många fina dvärgraser, men olika egenskaper. Tittar du efter en söt ras kanske dvärgkochin, chabo, mille fleur, serama kan vara några att titta på. De två första finns friserade. Sebright är ju vacker också, men tyvärr ganska känslig för marek så då bör man leta efter en uppfödare med motståndskraftiga djur. Annars tkr jag att det är en bra ide att bevara en gammal dvärglantras, de är mycket hotade och behöver fler genbanker.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Gosesnutt

Jag ska ha hönsen främst som husdjur och använda äggen till matlagning. Dvärgkochin verkar vara en trevlig ras :)

• Gosesnutt
    lykantrophona skrev 2014-02-10 14:58:47 följande:
    Jag var involverad med gammelsvenska dvärghöns, och de var väldigt trevliga och intelligenta.
    Jag letade upp lite info om dessa. De verkar också vara en bra ras och väldigt fina
  • vargaa

Dvärghöns är ofta mer ruvvilliga än andra raser, och dvärgkochin är ju ruvrasen nr 1. Så vill man ha en stabil äggproduktion hade jag valt nåt annat än just dvärgkochin och dvärgsilke. En dvärglantras hade jag nog tittat på. :)

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden tips om bra hönsras