När biomamman skapar problem..
Jag ska nog vara tacksam att biomamman till pojkarna är väldigt okomplicerad i rollen gentemot mig som bonusmamma MEN hur hanterar man och tacklar hennes ointresse i barnen, umgänget med dem och deras uppfostran?
Barnen som är snart 5 år har nyligen börjat märka av ointresset från deras egna mamma och har blivit otroligt mammiga samt fientligt inställda till mig som följd. Inte alltid men ofta, framförallt när de märker att jag bryr mig om dem och engagerar mig i dem i allt från aktiviteter till deras välmående och uppfostran.
De har även börjat ljuga otroligt mycket om mamman, så som barn gör men i detta fallet så känns de som att de försöker höja henne. Allt ifrån vad hon gjort, ska göra eller har. Både jag och barnens pappa är väldigt måna om att alltid tala gott om henne och lyfta henne till och framför barnen.
Vi har försökt prata med mamman och förklara hur viktigt det är att hon visar sitt intresse för dem när dem är hos hennes vv och hur viktigt det är att även hon jobbar på vissa saker som uppfostran och regler. Enkla saker som borde vara självklara för en mamma.. Men hon förstår inte!
På något sätt är det nog mycket mer bekvämt för barnen att vara hos henne då hon inte ställer några krav och låter de härja hej vilt,- självklart tycker de att vi (jag och pappan) är elaka för att vi försöker få till en lugn och harmonisk tillvaro med rutiner och regler. Enkla saker som bordsskick och hur man svarar/tilltalar/bemöter varandra på ett shysst sätt..
Vi har även testat att jag backar, överlåter mer till pappan osv. Hur bemöter jag dem på bästa sätt så att de inte känner att de ''förråder'' mamman den tiden de är hos oss och den tiden jag är med dem? Hur gör man när barnen förmodligen känner sig svikna av deras mamma?
Lite rörigt men pust, det är så mycket och inte ens hälften kommer fram här.