• Fredo

Nyttigt vin!

Finns det något nyttigt vin eller någon speciell druva som är bättre än någon annan när man ska tänka på vikten och träning men ändå vill unna sig lite vin då och då? Eller är det bara så att ju mindre alkohol desto nyttigare vin?

• Svar på tråden Nyttigt vin!
  • Voluptuous Shalimar

Som SG skriver: torrt vin. Det finns ekologiska viner, det är nog också en hälsovinst om man ser till besprutning av druvor osv. 

• Fredo
    Selfish Geene skrev 2014-02-10 13:34:11 följande:
    Dessutom är torrt vin rent objektivt mycket godare än sött ;)
    Det kan jag hålla med om! Dock så kan det vara gott med dessertvin ibland :)
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-10 13:40:10 följande:
    Som SG skriver: torrt vin. Det finns ekologiska viner, det är nog också en hälsovinst om man ser till besprutning av druvor osv. 
    Ja det är nog helt klart bättre utan all besprutning. Fick en fruktkorg till jobbet förra veckan med druvor i samma storlek som plommon. Kändes ju sådär. Haha.
  • stormfågel

Det är ju lite som när man funderar på nyttigt godis/snacks. Det finns ju massor med godsaker som kan ha nyttigheter som nötter med mineraler och nyttiga fetter och mörk choklad osv, men det är ju för den delen inte bra om det är just vikten man vill åt.

Alkohol innehåller ju massor av kalorier " Fett är den energikälla som ger flest kalorier per gram, 9 kcal per gram. Näst efter fett är alkoholen vår energitätaste källa med hela 7 kcal per gram." https://www.systembolaget.se/Alkohol-och-halsa/Fakta-och-forskning/Tjock-av-alkohol/ 

• Fredo
    stormfågel skrev 2014-02-10 14:11:08 följande:
    Det är ju lite som när man funderar på nyttigt godis/snacks. Det finns ju massor med godsaker som kan ha nyttigheter som nötter med mineraler och nyttiga fetter och mörk choklad osv, men det är ju för den delen inte bra om det är just vikten man vill åt.

Alkohol innehåller ju massor av kalorier " Fett är den energikälla som ger flest kalorier per gram, 9 kcal per gram. Näst efter fett är alkoholen vår energitätaste källa med hela 7 kcal per gram." www.systembolaget.se/Alkohol-och-halsa/Fakta-...
    Ja så är det ju. Så lägre alkohol och torra viner är grejen? 
    GretaF skrev 2014-02-10 13:25:23 följande:
    Allt vin är nyttigt ;) Men det här skulle jag rekommendera: www.systembolaget.se/72225
    Det där verkar gott, prisvärt?
  • leehlo

När jag åt lchf så fick man ibland "fuska" med torrt rött vin men inte med vitt så jag törs dra slutsatsen att torra röda viner är bättre rent kalorimässigt än vita viner. Och bra för hjärtat också. Flört

• Fredo
    leehlo skrev 2014-02-11 16:10:17 följande:
    När jag åt lchf så fick man ibland "fuska" med torrt rött vin men inte med vitt så jag törs dra slutsatsen att torra röda viner är bättre rent kalorimässigt än vita viner. Och bra för hjärtat också. Flört
    Det tror jag kan stämma mycket bra. Jag "fuskar" rätt ofta. ;)
Svar på tråden Nyttigt vin!