• annika eriksson

snälla vill ha råd, blir snart galen

Jag är mamma till tre barn. En flicka på fem och en liten pojke på 8 mån och vårt mellanbarn som är 2,5 och född med downs syndrom. Jag har alltid varit hemma med barnen men nu håller jag på att bli tokig. Mellandottern Saga, slänger allt hon hittar, får okontrollerade vredesutbrott, slår och puttar och river lilla pojken så fort jag tittar bort i en sekund och slår och river stora dottern så fort hon kommer i närheten. Nattningen ska vi inte tala om.. jag sjunger, håller om henne, vyssjar henne, välling, gonattsagor.. men det tar mig nästan tre timmar att natta henne och hon skriker och vrålar och slåss och väcker hela huset med de andra barnen.. Hon förstår inte ett nej och skrattar när jag försöker säga till henne... Jag älskar henne och vet att hon har ett handikapp som gör det svårare för henne... MEN JAG BLIR TOKIG.. jag har inte en sekund för mig själv och går konstant på helspänn... hon sover oroligt på nätterna och vaknar säkert 10 gånger per natt och är ledsen... och eftersom hon bara kan teckna lite och inte har något tal än så är det väldigt svårt att förstå vad det är för fel...
    snälla.... vad gör man? hur gör ni som har syskon till ett handikappat barn.. jag blir så ledsen jag vill verkligen att det ska fungera.. men jag är rädd att hon ska göra illa min lillakille om jag tittar bort i en sekund.. bara att gå på toa är svårt här hemma eftersom jag helatiden måste dela dom på ett bra sätt så hon inte kommer åt honom om jag sitter och bajsar :/ och jag vill ju inte att någon av dom ska vara ledsen... och jag vill inte heller vara ledsen..
    Snälla jag behöver verkligen råd

• Svar på tråden snälla vill ha råd, blir snart galen
  • Philippa

Får ni ingen avlastning med stödfamilj eller liknande?

• Mamori

Det låter superjobbigt. Är du ensamstående med barnen eller hur fungerar det? Är ni två, kan pappan natta de andra två så kan du fokusera på mellandottern, och är du själv, kan ni dela upp så ni har varannan vecka mellandottern och varannan de andra under en tid. Och har ni provat beteendeterapi? Jag hade liknande problem med min autistiske son som också är ickeverbal men det blev stor skillnad av beteendeterapin,

• annika eriksson

avlastning känns hemskt för jag vill inte lämna bort henne.. hon är ju trots allt min lilla ängel.. jag är gift med pappan och vi bor ihop och vi hjälps åt så gott vi kan.. men han måste ju jobba heltid och jag är hemma med tre barn.. och jag är så rädd att något ska hända om hon gör illa lillkillen och jag inte hinner se... och jag känner att jag inte vet hur jag ska göra.. hon förstår inte nej.. och hon kan gå bärsärkagång hemma.. river ut alla skåp, kastar ut allt.. och aldra hellst kastar tunga saker mot min lilla bebis... vilket gör att jag nästan bär honom konstant eller har honom i barnstolen så hon inte kommer åt honom.... men han behöver ju också vara på golvet och träna krypa och leka och så.. de enda gångerna jag kan ha dom samtidigt på golvet är när jag sitter imellan dom och försöker leka med båda samtidigt...Finns det avlastning man kan få här hemma? så hon inte behöver åka bort?

• Mamori

Kolla med habiliteringen om beteendeterapi och det finns avlösare i hemmet som kan komma hem till er så kan du också stanna hemma med de andra barnen samtidigt eller åka iväg med dem ett tag. Det är superbra!

• annika eriksson

finns det information någonstans hur man får en sådan avlösare eller är det genom habilitering eller bvc? Hur och vart vänder jag mig för att få veta hur?

• annika eriksson

jag skulle gärna själv till och med betala för något sådant.. vad som hellst som hjälper henne och som hjälper oss ifamiljen

• elskadeandreas

Har bara känslan av att dottern inte riktigt gillar att dela dig med minstingen.Säkert så att hon bearbetar det i sömnen också.
    Startade en tråd om att adoptera bort vårt nyfödda barn med DS eller inte.Vi är i chockfasen och vår son är kvar på sjukhuset.Så istället för att ge dig råd så skulle jag vilja be dig om dina erfarenheter med din dotter under hennes 2,5 år.Går hon på dagis?Kan hon prata?Har du haft många sjukhusnätter och hur ser du på hennes framtida vardag och liv tom vuxen?Jag vill inte ha solskenshistorier utan är mer ute efter medaljens baksida.Kärlek finns i överflöd...
    MVH

• annika eriksson

Oj.. ja... jag kan säga som så att jag förstår att du är nere efter beskedet men  SNÄLLA behåll barnet.. jag skulle aldrig ge upp saga.. aldrig aldrig... hon ger mig så himla mycket...
    Men vill du så kan jag gärna skicka bilder och skriva om henne om du har en privat mail? så slipper jag bli långrandig här...? Jag kan gärna ringa och berätta också.. kanske enklare... 

• annika eriksson

Jag ringer dig gärna och berättar på en gång.. mitt nr är 0761157646.. skicka ett sms så ringer jag upp dig på ditt nr . min man hälsar så mycket också.. 

• elskadeandreas

Hej!
    Tack så hemskt mycket för ditt /ert deltagande.Min man ringer dig imorgon om det går bra.Ngn tid som passar bättre?
    MVH!

• elskadeandreas

Glömde säga att jag har lite svårt att förstå svenska ibland och att det därför är bättre om min man ringer dig.Är det ok??

• annika eriksson

Det är ingen fara, vart kommer du ifrån ? Engelska talar jag flytande om det är enklare ? Annars kan han väl ringa runt 11 ?

• annika eriksson

.....och åk och hämta hem lillkillen imorgon..han behöver mamma :) min saga använder teckenspråk och tecknar jag älskar dig...ich så säger hon mamma min mamma och så går hon och leker med dockorna en stund...det är då man inser att Downs eller inte...der är mer mitt barn än Downs syndrom.hon går på dagis och hon tittar på film, hjälper mig i stallet och är jäkligt envis och en liten spillevink och söt som socker...precis sim din pojk...men vi hörs på telefon imorgon..har du mail kan jag skicka bild på saga :)

• Philippa

Du ringer LSS inom din kommun för avlastning och till habben för beteendeterapi.

Svar på tråden snälla vill ha råd, blir snart galen