• niklas1973

Skulle du behöva damma av dina skolkunskaper för att lättare hjälpa dina barn med läxorna?

Hej,

Läste en artikel om att föräldrar inte har kompetens i bla matte för att hjälpa barnen med deras läxor. Skulle ni behöva damma av era gamla kunskaper eller funkar det bra som det är?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du behöva damma av dina skolkunskaper för att lättare hjälpa dina barn med läxorna?
  • Themis

Inte än men lägnre fram får jag nog det.

Men min egen mor var lost efter åk 7 så visst kan man klara sig i alla fall, det är faktiskt inte föräldrarna som ska göra läxorna eller stå för pedagogiken.

Om jag hade mer pengar skulle det inte vara ett problem att jag är så lat. /Themis
  • CeeJay

Ja, så småningom måste jag nog det. Mitt äldsta barn går i 3:an och än så länge hänger jag med .. Drömmer

• I969

Japp, men oftast är det inga problem att fräscha upp för det är lätt att hitta förklaringar på nätet och när man väl ser det så minns man ju. Senast häromdagen fick jag återuppliva reglerna för att lösa ut parenteser i ekvationer. Oftast behövs dock inte min hjälp och ibland blir det bara förvirrande när jag "hjälper till" Vår store går i 8:an. Men även tidigt behövde jag fräscha upp matten, för de körde så förenklade sätt att räkna division, kortdivision, att jag inte fattade nåt... Det blev liksom så kryptiska uppställningar, och i vissa fall var det faktiskt bättre att plocka fram den gamla "stolen" för att göra uppställningen tydligare.

• anyXX

Det tror jag och det ser jag fram emot :) min dotter börjar fskklass t hösten.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Annaïck

Alltsa upp till 9:ans matte kan jag hänga med. Gymnasieniva kanske pappan far göra :) Fysik och kemi far nog sambon ocksa ta sig an. Allt annat är nog inga problem

• fluu

Enda problemet blir nog fysik och kemi... men så har hon en morfar som är lite utav en expert i alla fall på kemi. Matten efter typ fjärde klass får sambon sköta. Utöver det ska det nog gå fint.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Embla

Det är väldigt länge sedan jag höll på med svensk grammatik såsom satsdelar, så det skulle jag nog få repetera först. Samma sak med exakta årtal i historia.

Naturvetenskapliga ämnen såsom matte, fysik och kemi är dock inga problem, varken för mig eller maken. Maken är pedagog och har jobbat som lärare, så han är bättre på just den biten än vad jag är.

• Ragnar

Det naturveteskapliga ämnena bör jag klara med tanke på att jag läst både matte, fysik, kemi, ekologi, anatomi mm. på högskolenivå. Engelskan klarar jag åtminstonde ut grundskolan. Men i ämnen som historia, samhällskunskap och geografi är jag nog inte till så stor hjälp, i alla fall efter att de kommer upp i högstadiet.

• Gazebo

I en del ämnen men hon brukar be om hjälp med ämnen jag har rätt bra koll på. Överlag är hon väldigt duktig och behöver sällan hjälp.

• Mellanmjölkens land

Grundskolenivå tror jag att jag skulle klara av (just nu iaf, äldsta barnet har inte fyllt 3 än så jag har gott om tid att glömma på ) men en hel del på gymnasienivå kan nog vara trassligt. Eftersom jag dessutom läste gymnasiet på engelska finns det ord/uttryck inom vissa ämnen som jag inte kan på svenska. Kan säga att jag bävar för den dag då jag ska försöka förklara/använda PQ-formeln för andragradsekvationer eftersom vi använde en annan formel

Svar på tråden Skulle du behöva damma av dina skolkunskaper för att lättare hjälpa dina barn med läxorna?