• jozelyn

Det här med bonusföräldrar, pussar o barn...

Hej,
    söker lite tips o råd från folk som är/varit i samma situation...

Har precis startat ett nytt förhållande med en kille som inte har barn. Jag har en 8-årig dotter sen tidigare.
    Egentligen funkar allt bra, han tycker jättemycket om henne o hon gillar honom oxå.
    MEN hon blir galen om vi pussas.

I början var det bara lite "uäääh va äääckligt", men nånstans efter vägen spårade det ur o nu blir hon rent arg. Ändå söker hon upp oss för att se om vi pussas. Vi försöker hålla oss undan, säger hejdå nere i hallen eller ute i bilen. Då kommer hon ut på trappen....
    Jag har pedagogiskt försökt förklara att för vuxna är pussar ett sätt att visa att man tycker om varann, etc. Men det duger inte..

Hon saknar sin biopappa som bor utomlands med sin nya familj. 8 år är en känslig ålder. Etc etc.
    MEN HUR GÖR VI?

Självklart kan vi sluta pussas i hennes närhet om det är det som krävs. Att relationen håller barnet + bonuspappan emellan är absolut viktigare än nåt annat. Men är det rätt väg/enda vägen? Kan man kompromissa? Finns det lösningar?

Nån som varit i en liknande situation o har några tips på vägen?

• Svar på tråden Det här med bonusföräldrar, pussar o barn...
  • Tuva78

Tycker ni ska sluta pussas och kramas när hon är i närheten. TYdligen är ni i nytt förhållande och bara det är jobbigt för tjejen. Umgås som kompisar när hon är där och pussas när hon är med. Ta det lugnt. Hon har blivit påprackad en person hon inte valt - och då gäller det att gå mjukt fram. Hon har haft dig för sig själv och nu plötsligt ska hon dela med sig och nån annan får uppmärksamheten. Inte konstigt hon reagerar. Fortsätter ni framhärda i att visa era känslor i hennes närhet så kommer hennes ilska befästa sig.

• CherstinBovington

Min dotter är också 8år. När jag introducerade min pojkvän (numera sambo) så fick de själva skapa en relation först. Sen förklarade vi lite grann om kärlek och att man då gärna vill pussas!
    Vi var dock väldigt noga med att ge henne massa pussar och kramar så hon inte kände sig utanför.

• Paulie00
    CherstinBovington skrev 2014-02-09 11:35:45 följande:
    Min dotter är också 8år. När jag introducerade min pojkvän (numera sambo) så fick de själva skapa en relation först. Sen förklarade vi lite grann om kärlek och att man då gärna vill pussas!
    Vi var dock väldigt noga med att ge henne massa pussar och kramar så hon inte kände sig utanför.
    Jag tror också på detta! Jag och min kille pussas inte så mycket när barnen är där. Vi pussas på kinden osv. Men kramas gör vi! Och oftast så kommer barnen till oss och försöker smita emellan och vill också kramas. Vi har "lekt" att alla slänger sig i sängen och ger varandra en stor gruppkram!! Känna närhet. Det är jätteviktigt! Men tycker inte ni ska sluta visa "kärlek". Att pussas och kramas är kärlek och hon ska väl växa upp vetandes att man pussas och kramas? Men bjud gärna med henne att sitta emellan er och så pussar ni henne och sen så pussas ni. Typ "1-1".
Svar på tråden Det här med bonusföräldrar, pussar o barn...