• EnsamKille24

Orolig för katten

Hej!

Jag har en katthona på lite drygt 3 år.

Hon fick kattungar i somras, och jag ska nu i nästa månad kastrera henne. (hon är innekatt)

Jag har märkt ett par saker på henne som oroar mig och som även givetvis stör mig (men det beror säkert på något, så kan givetvis inte bli arg)

1 - Hon sprutar ifrån sig någon "vätska" från rumpan, det luktar inte gott och detta gör hon väldigt ofta. Hon kan göra det på en möbel, på mig själv, där något är mjukt och så vidare.

2 - Hon jamar väldigt mycket och slickar sig mycket i rumpan

3 - Hon rullar runt väldigt mycket och sitter med rumpan lite upp ungefär som att hon inte vill sitta ner på den (?)

Utöver så har hon god aptit, jag har inte sett någon minskning på den. Ser att hon hårar en del nu och har magrat från och till efter hon fick ungarna.

Jag märkte även idag, något som liknade ett "vit risgryn" som var en mask?

Jag är ganska säker på att allt detta har med mask och göra eller har ni några andra ideer? tänker fixa isf avmaskningsmedel det första jag gör imorgon.

• Svar på tråden Orolig för katten
  • beautypippi

Tycker du ska ringa veterinären och berätta alla "symtom" så de kan göra en bedömning, så du kan få ett lite klarare svar på vad det kan vara. Kolla på Internet, där finns nummer till djursjukhus o.s.v.

Hoppas det löser sig för dig och din katt! {#emotions_dlg.flower}

• Tonka

Prova avmaska, finns på apoteken! Annars bör du nog kolla ned en veterinär!

• Carran83

Så betedde sig min Katt när hon hade analsäcksinflmation ( det är därifrån den illaluktande vätskan kommer).

Ett besök hos veterinären blev det och en tömning av analsäckarna..

• Obliviate

Jag skulle tro att det är analsäcksinflammation. Var hos veterinären i förra veckan med min katt pga det. Besöket tog en timme och hon mår mycket bättre nu.

Men ring veterinären o be dom titta på henne. Dumt att kissen ska må dåligt i onödan.

• nemo1

Honor kan också revirmarkera när de är fertila, kastrera med en gång istället. Hon löper. Har de väl börjat med ett sånt beteende så kan det vara svårt att få bukt på det. Så ring för en tid i morgon.
    Som sagt så löper hon och ang. mask, hon är ju innekatt?

• Cookies

Det finns ju en typ av mask som kan ligga latent tills katten är dräktig. Det är därför många fortfarande har som rutin att avmaska kattungar för att dom då blir smittade av mamman så visst kan det vara mask. Om du köper "kolla masken" och skickar in så kan du se om hon har mask och isf vilken typ. Men det övriga låter som löp tycker jag.

• nemo1
    Cookies skrev 2014-02-09 16:23:06 följande:
    Det finns ju en typ av mask som kan ligga latent tills katten är dräktig. Det är därför många fortfarande har som rutin att avmaska kattungar för att dom då blir smittade av mamman så visst kan det vara mask. Om du köper "kolla masken" och skickar in så kan du se om hon har mask och isf vilken typ. Men det övriga låter som löp tycker jag.
    Alla utekatter har mask men nu var detta en innekatt. Bandmask får katter ENBART av att äta bytesdjur och aldrig annars.
Svar på tråden Orolig för katten