• Tuggben

Förstör vi barnets möjlighet att bli morgonpigg i framtiden?

Vi har en 7-månaders som har blivit ganska stabil i sina sovrutiner. Han somnar vid 23.30-00.30 och sover hela natten fram till 10-11.
    Han är pigg och glad när han vaknar och sover 2 gånger på dagen också, ibland mer. 
    Vi tycker också att det är ganska bekvämt eftersom vi är kvällsmänniskor men jag undrar om det är bra för lillen?

Borde vi jobba på att han ska kliva upp tidigare?
    Tror ni han kommer få svårt att ta sig upp på morgonen i framtiden?

• Svar på tråden Förstör vi barnets möjlighet att bli morgonpigg i framtiden?
  • strojes

Så länge han somnar så sent som han gör nu blir det ju problem på mornarna. Nu är det ju ett tag kvar till förskola och "krav" på att vakna en viss tid men det kanske är idé att vrida hans dygn lite så han lägger sig tidigare på kvällen och vaknar tidigare.

• MotvilligaMamman

Jag tror inte att det påverkar någonting. Han är bara sju månader och kommer inte att börja i förskolan än på flera månader. Funkar dessa rutiner för er så håll kvar vid dem. Jag har inte haft några bekymmer att ändra ungarnas dygnsrytm när det behövts.

• Natulcien

Nej, jag tror knappast att det blir problem med tidiga mornar. Rutinerna hinner ändå ändras en hel del under det första levnadsåret... och om dessa tider passar er just nu, så låt det vara istället för att "bråka" med honom.
    Sömnbehovet minskar ju också med tiden, så när det väl är dags för tidiga mornar, så är det ju bara att successivt lägga honom tidigare.
    Njut istället för att oroa dig! Glad

Svar på tråden Förstör vi barnets möjlighet att bli morgonpigg i framtiden?