• Mallut

Egenföretagare och fastställande av SGI

Hej! Jag har en fråga angående baseringen av min SGI.
    Jag har en enskild firma (driver frisörsalong) sedan 2009.

När jag fick reda på att jag var gravid (november 2012) så jobbade jag på som en galning för att höja vinsten i företaget, tills Juni ut då jag gick på HP (lilleman kom i augusti).
    Dock grundades min SGI på deklarationen 2013, alltså verksam-året 2012 som var under uppbygnad/etablerings-fas (köpte upp en salong 2011) och där jag även sköt in summor i lånet för att få det avbetalt såfort som möjligt.

Finns det någon möjlighet att få min SGI baserat på mina 6 senast arbetande månader (Januari-Juni 2013) eller ivarjefall från Juni 2012- juni 2013?

Mvh Malin

• Svar på tråden Egenföretagare och fastställande av SGI
  • Försäkringskassan

Hej Malin!

Om du har haft din enskilda firma i mer än 24 månader så behöver Försäkringskassan veta om du har avsatt eller återfört pengar i periodiseringsfonder eller expansionsfonder. Generellt så tittar vi på de tre senaste årens näringsbilagor (NE- eller N3-bilagor) när vi ska fastställa en SGI. Har du inte hunnit deklarera för tre år tittar vi på de näringsbilagor du har.

När det gäller egenföretagare tittar vi inte på de senaste 6 månaderna utan vi tittar på de tre senaste deklarerade inkomståren.

Om du vill veta mer ingående kring ditt ärende får jag be dig kontakta vårt Kundcenter på 0771-524 524.

Hälsningar

Doris, handläggare

Svar på tråden Egenföretagare och fastställande av SGI