• Anonym (Orolig mor)

Orolig inför vårdnadstvist, far religiös fundamentalist

Hej

Jag skriver här i hopp om att kunna få lite mer kött på benen och höra från andras erfarenhet av vårdnadstvister. Å ena sidan hör jag att mödrar brukar favoriseras i vårdnadstvister, å andra sidan hör jag att det är extremt svårt att få ensam vårdnad. Nu till min situation, jag ska försöka hålla mig så kortfattad som möjligt:

Mitt ex, som jag lämnade med hjälp av poliseskort, är religiös fundamentalist. Jag har lämnat det livet bakom mig och ämnar ge mitt barn ett fritt och rikt liv, inte instängd bakom slöja med hedersnormer. Han hotade att ta barnet mot min vilja och flytta utomlands, och uttalade andra hot som lätt skulle kunna tolkas som mycket allvarliga. "När så och så händer, så ska jag få igenom mina villkor eller så kommer jag göra vad jag vill och hämnas på dig". Det finns många fler detaljer och händelser samt anmälan som jag inte kommer gå närmare in på, men de är så kallade "karaktärsdödare"  i den mening att det inte sätter honom i bättre dagar det minsta.

Det är omöjligt att resonera med honom eller komma överens, eftersom "vårt barns framtid" i princip innebär att jag och barnet ska rätta oss efter hans villkor (som han två dagar efter att jag flydde från honom skickade ett mejl om vilket innebär att jag ska fortsätta leva så som han ville). Eftersom våra värderingar och normer skiljer sig avsevärt, han konservativ muslimsk fundamentalist med hedersnormer och jag numera med i huvudsak normala svenska värderingar och "integrerad" (som han använt som ett pejorativt epitet mot mig), är jag mycket orolig för mitt barns mentala och känslomässiga välbefinnande. Som avfälling förtjänar jag dessutom dödsstraff , vilket gjort att jag är mycket rädd för honom och vad han kan ta sig till för att "bevara" vårt barn från mig och min "ondska". 

Jag ska träffa ett ombud nästa vecka för att starta hela processen. Jag har bokat möte med Alfhild Andersch eftersom jag hört att hon är en av de bättre. Jag har också varit i kontakt med Monica Behm. Någon som har erfarenhet av de båda? Jag är extremt rädd för att rätten inte kommer ta allvarligt på min situation. Hur troligt är det att att man har någon chans att få ensam vårdnad, och vad är viktigt att tänka på att ta upp i rätten?

• Svar på tråden Orolig inför vårdnadstvist, far religiös fundamentalist
  • Anonym (som det nu är)

Du har skaffat barn med religiös fundamentalist som du sedan lämnat. Det är ett svårt uppvaknande för många unga kvinnor: upptäckten att mannen har annan syn på barn och familj än vi i Norden. Av din T.S. framgår det att han är muslim.

Enskild vårdnad är väl inte lätt att få, om ni är gifta. Han har dessutom, även om du skulle lyckas få enskild vårdnad, rätt att träffa sitt barn.

Detta kan du inte hindra. Jag skriver så här för att du skall ställa in dig på realiteter. Många kvinnor tror att eftersom mannen bettet sig  illa, fel, överdrivet - så kan man förhindra umgänge. Så är det alltså inte.

• Kjell2

För att det ska bli gemensam vårdnad krävs att ni kan samarbeta kring vårdnadsfrågor. Kan ni inte det går vårdnaden oftast till den som har det huvudsakliga umgänget och boendet.

Även om du får vårdnaden och umgänget kommer han med största sannolikhet få någon from av umgänge. Allt detta kan din advokat förklara för dig

• Queenie70

Jadu, jobbigt och farligt läge. Fundamentalister är inte att lajja med. Hur fan kunde du vara så jävla dum?

• Abc321
    Queenie70 skrev 2014-02-07 18:13:55 följande:
    Jadu, jobbigt och farligt läge. Fundamentalister är inte att lajja med. Hur fan kunde du vara så jävla dum?

• Anonym (Orolig mor)

Jag är inte dum, du kan mer än gärna behålls dina förolämpningar för dig själv eftersom det var inte det jag kom hit för. Hoppas du mår bättre av din "smarta" lilla kommentar Skål

Min fråga rörde hur det ser ut med chanserna för enskild vårdnad. Umgänge är en annan fråga som kommer efteråt då min huvudsakliga oro rör sig kring vårdnad. Det viktigaste är att jag för större utrymme att kunna beskydda mitt barn.  

• Kjell2
    Anonym (Orolig mor) skrev 2014-02-07 18:27:44 följande:
    Jag är inte dum, du kan mer än gärna behålls dina förolämpningar för dig själv eftersom det var inte det jag kom hit för. Hoppas du mår bättre av din "smarta" lilla kommentar

Min fråga rörde hur det ser ut med chanserna för enskild vårdnad. Umgänge är en annan fråga som kommer efteråt då min huvudsakliga oro rör sig kring vårdnad. Det viktigaste är att jag för större utrymme att kunna beskydda mitt barn.  

Ditt första problem är nog i så fall att det är GV nu och en tvist kan dra ut på tiden.
  • Anonym (())

Vet inte om Zeijersborger & Co. är bra också. Tror det. Anlita för Guds skull (blir fel ord i detta sammanhang. Haha) Christer Eisermam om du vill ha en advokat som hjälper dig. Hade honom och jag fick betala dyrt för att försvara mig själv och föra min egen talan.

Hade enskild vårdnad men fick gemensam då pappan önskade det. Detta var en önskan från familjerätten trots att pappan slagit mig, tvingat mig till sex och misshandlat både mig och min son sen tidigare psykiskt. Dessutom kan och kunde vi inte samarbeta och jag är övertygad om den dagen papper om pass, skola eller flytt blir aktuell kommer pappan att vägra skriva under papper.

Det du ska göra är att samla bevis. Så ha så mycket kontakt som möjligt via mail. Försök att samla in så mycket vittnen som möjligt, helst utomstående. Men alla är viktiga.

Har du papper från då du flydde med hjälp av polis? Har du gjort någon polisanmälan?

Har dagis/skola märkt skillnad på barnen?

Har hört att man kan ge den andra föräldern en fullmakt att ta del av ex sjukjournaler och info från dagis/skola istället för gemensam vårdnad. Du kan trycka lite extra på att du då är orolig att han ska föra barnen ur landet och därför ger han en fullmakt mot att du får enskild vårdnad.

Lycka till!

• Anonym (())

Alltså, anlita INTE Christer Eiserman skulle det stå.. ;)

• Anonym (Orolig mor)

Tack för ditt svar! Jag hade fått för mig att Christer Eiserman var bland top tre i Göteborgs-området i familjerätt! Andersch är ju också bland dessa, vilket givetvis gör mig lite orolig nu :S Jag har en del bevis (sms-kontakt etc) men han har varit noga med att bara spy ut sina vansinnigheter när det inte fanns möjlighet att dokumentera det. Hans hot och så har hela tiden varit muntliga. Ord står mot ord gällandes hoten om kidnappning, så jag är osäker till hur rätten kommer ställa sig inför detta. Det finns anmälan om olaga tvång och stöld, men jag gjorde (mot mitt förtret inser jag ju nu) ingen anmälan den kvällen då polisen kom för att jag skulle kunna lämna bostaden. Stockholms-syndrom antar jag...

• Anonym (Frida)
    Queenie70 skrev 2014-02-07 18:13:55 följande:
Svar på tråden Orolig inför vårdnadstvist, far religiös fundamentalist