Orolig inför vårdnadstvist, far religiös fundamentalist
Hej
Jag skriver här i hopp om att kunna få lite mer kött på benen och höra från andras erfarenhet av vårdnadstvister. Å ena sidan hör jag att mödrar brukar favoriseras i vårdnadstvister, å andra sidan hör jag att det är extremt svårt att få ensam vårdnad. Nu till min situation, jag ska försöka hålla mig så kortfattad som möjligt:
Mitt ex, som jag lämnade med hjälp av poliseskort, är religiös fundamentalist. Jag har lämnat det livet bakom mig och ämnar ge mitt barn ett fritt och rikt liv, inte instängd bakom slöja med hedersnormer. Han hotade att ta barnet mot min vilja och flytta utomlands, och uttalade andra hot som lätt skulle kunna tolkas som mycket allvarliga. "När så och så händer, så ska jag få igenom mina villkor eller så kommer jag göra vad jag vill och hämnas på dig". Det finns många fler detaljer och händelser samt anmälan som jag inte kommer gå närmare in på, men de är så kallade "karaktärsdödare" i den mening att det inte sätter honom i bättre dagar det minsta.
Det är omöjligt att resonera med honom eller komma överens, eftersom "vårt barns framtid" i princip innebär att jag och barnet ska rätta oss efter hans villkor (som han två dagar efter att jag flydde från honom skickade ett mejl om vilket innebär att jag ska fortsätta leva så som han ville). Eftersom våra värderingar och normer skiljer sig avsevärt, han konservativ muslimsk fundamentalist med hedersnormer och jag numera med i huvudsak normala svenska värderingar och "integrerad" (som han använt som ett pejorativt epitet mot mig), är jag mycket orolig för mitt barns mentala och känslomässiga välbefinnande. Som avfälling förtjänar jag dessutom dödsstraff , vilket gjort att jag är mycket rädd för honom och vad han kan ta sig till för att "bevara" vårt barn från mig och min "ondska".
Jag ska träffa ett ombud nästa vecka för att starta hela processen. Jag har bokat möte med Alfhild Andersch eftersom jag hört att hon är en av de bättre. Jag har också varit i kontakt med Monica Behm. Någon som har erfarenhet av de båda? Jag är extremt rädd för att rätten inte kommer ta allvarligt på min situation. Hur troligt är det att att man har någon chans att få ensam vårdnad, och vad är viktigt att tänka på att ta upp i rätten?