• El4nd3r

Pellets till Marsvin..

Hej,

Idag gick jag in på en mataffär och skulle handla, var stressad för jag skulle hem och ordna en grej.
    Iallafall, jag köpte hö, spån & pellets (ej blandning, såklart) till mina marsvin. Problemet är att när jag kom hem så läste jag på kartongen att det var pellets till dvärgkaniner tydligen. 
    Min fråga är: Kan mina marsvin äta dessa pellets? Eller måste dom ha några speciella för just marsvin? Har inte öppnat kartongen ifall jag behöver åka tillbaka imorgon o byta.

MVH
  • Svar på tråden Pellets till Marsvin..
  • Fjärilslarv

jag skulle inte mina husdjur annat än foder avsedda för dem, så nej jag skulle inte gett ett marsvin kaninfoder.

• Fjärilslarv

skulle inte köpt mat till gnagare om jag hade några på en mataffär heller, utan på en djuraffär. 

• Mithi

Vilket märke är det på maten?

• El4nd3r
    Fjärilslarv skrev 2014-02-07 17:45:28 följande:
    skulle inte köpt mat till gnagare om jag hade några på en mataffär heller, utan på en djuraffär. 

Ja, det vet väl jag med? Men jag bor ca 8 mil till närmsta djuraffär som har pellets till marsvin annars, så jag tänkte handla dessa på Coop tills jag åker till djuraffären nästa gång. Bättre med "b-produkter" än inget, elle hur?

Mithi skrev 2014-02-07 17:54:02 följande:
    Vilket märke är det på maten?

Det är ett märke de har på de flesta mataffärer tror jag, det heter Vitakraft, bild på den jag köpte här: migrated.ifokus.se/uploads/20c/20ce492db8f57688ebb6978d8791b6be/namnlos.jpg

• Mithi

Andra länken fungerar tyvärr inte heller. Men vad du kan göra är att besöka Vitakrafts svenska website och jämföra ingredienserna i den mat du råkade köpa med ingredienserna i den mat du brukar köpa. 

Ibland är kaninmaten och marsvinsmaten i stort sett densamma, och om det inte skiljer mycket gör det inget att ge "fel" mat om det inte blir en vana. Dock ska man vara försiktig och kolla innehållsförteckningen noga, för att om det inte är samma ingredienser i ungefär samma mängd ska man inte ge kaninmat till marsvin. De har nämligen inte helt likadan kost.

• Habba

Marsvinsmat är alltid C-vitaminberikad för att de inte själva kan producera detta. Det finns alltså inte i vanlig kaninmat. Men om du ändå använder vitamindroppar i vattnet så kan du använda kaninfodret istället. Men kör inte det någon längre tid. Nästa gång du handlar så köp rätt, så är ingen skada skedd!

• Mithi
    Habba skrev 2014-02-08 00:30:21 följande:
    Marsvinsmat är alltid C-vitaminberikad för att de inte själva kan producera detta. Det finns alltså inte i vanlig kaninmat. Men om du ändå använder vitamindroppar i vattnet så kan du använda kaninfodret istället. Men kör inte det någon längre tid. Nästa gång du handlar så köp rätt, så är ingen skada skedd!

• Fjärilslarv

Efter att ha läst denna tråd så skulle det nog fungera som nödproviant till era marsvin =). Kanske kan ni ge dem något de gillar med mycket c- vitamin?
    Är väldigt avis på dem som kan handla till sina djur i mataffärer eller i djuraffärer.

• Kvinna1991

Mina 4 marsvinstjejer får 3 marsvinsskålar med sallad och andra grönsaker varje dag. Jag serverar inte pellets till mina marsvin, då pellets egentligen är dåligt för dom. Bland annat så kan de bli onödigt tjocka av pellets. Helst av allt ska de ha färska grönsaker (vilket är vad jag ger mina). Jag har sedan det jag kallar godis/knark som de älskar att äta. Det är en form pellets som de tycker riktigt mycket om, som de får som godis/belöning ibland. Här får ni namnet: Supreme Science Selective för marsvin. Det kan köpas bland annat på ArkenZoo och Granngården.

Matsedel en typisk dag:

- Hö, som fylls på morgon och kväll, oftare om jag är hemma på dagarna. De ska alltid ha tillgång till hö.
    - Nytt vatten som fylls på en gång dagligen eller oftare på sommaren
    - 3 typiska marsvinsskålar fulla med:

vitkål grönsallad romansallad morötter
    - Ifall jag vill ge dom lite extra gott ibland så får dom (tänk på att dessa kan ge dina marsvin bland annat magknip och munsår om de får det för ofta/för mycket):
    paprika persilja gurka vindruvor
  • LängtansMirakel

Pellets är vanligtvis inte nödvändigt för marsvin. Om man ändå väljer att ge pellets är det jätteviktigt att ha koll på halterna kalcium och fosfor eftersom det är vanligt att felaktig pellets orsakar urinstenar hos marsvin (vilket är oerhört smärtsamt och kan även leda till död).

Fri tillgång till ett bra hö (helst samma sorts hö som mjölkbönder har till sina kor - det passar marsvin bäst!) samt vatten (utan vitaminer och andra tillsatser) och nyttiga grönsaker (som vitkål, paprika, blomkål, persilja med mera) dagligen. Om marsvinen inte håller ett lagom hull på det (är växande, gamla och/eller dräktiga/digivande) kan man ge dem ett nyttigt och naturligt kraftfoder, exempelvis vanliga havregryn och/eller kligröt (havre-, vete- och/eller kruskali blandat med lite vetegroddar, eventuellt lite solrosfrön och lite vatten som man låter stå och svälla en stund innan servering). Även havre-, vete-, råg- och/eller kornkriss fungerar bra att ge. Brukar vara väldigt uppskattat och det är mycket nyttigare än vanliga pellets. Vill man ändå ge pellets finns det endast ett fåtal som är lämpliga till marsvin; Oxbow och Selective är de bästa men de är tyvärr rätt dyra, den bästa "budgetvarianten" är Lottie som kan köpas bland annat på Granngården.

Har du fler funderingar på lämpligt foder till marsvin (eller andra frågor) så rekommenderar jag att du besöker marsvin.ifokus (marsvin.ifokus.se) det är gratis att bli medlem och där finns massor med marsvinsmånniskor - allt från erfarna uppfödare och utställare till nybörjaren som funderar på att skaffa sina första marsvin.

• Djur älskaren

Som någong ovanstående skrev så är det ingen idé att skaffa c-vitamin droppar i vattnet då det löses upp efter 1 minut och då hinner inte marsvina få i sig det dom behöver.

Bästa är marsvins foder från en djuraffär. Och om du ibland köper foder från mataffär och ibland djuraffär är det inte heller bra då man inte ska byta foder hela tiden isåfall får du blanda båda sorterna annars kan de få problem med magen och det blir dyrare än att åka och köpa riktigt djurfoder. Hoppas det hjälpte! :)

Svar på tråden Pellets till Marsvin..