• Catox9

Tvååring med mjölkproteinallergi, behöver råd!

Jag har en son som precis fyllt två år.
    Han har mjölkproteinallergi, konstaterat sen födseln i princip.
    Sent i höstas så skulle vi prova att börja ge honom mjölkprodukter, vilket vi gjort/gör...

Men, han har blivit så himla torr på huden och i hårbotten sen vi började med mjölkprodukter..

Såhär kan hans intag se ut under en dag;
    Pepticate i flaska sen frukost (mjölkfri) på förskolan. Det kan vara smörgås eller soygurt t ex.
    Lunch på förskolan (mjölkfri),
    middag hemma som är tillagad med mjölkprodukter t ex stekt i smör eller grädde i såser osv, inte rena mjölkprodukter spec mkt (möjligen om han vill smaka en ostskiva eller något men han brukar inte vilja ha sånt).
    Han dricker soyadryck både hemma och på förskolan.

Vi smörjer honom typ en gång om dagen med Miniderm. Efter bad.
    Nu är hårbotten en mindre katastrof tycker jag. Han kliar sig inte eller så men det ser himla torrt ut, nästan som skorvaktigt men ändå inte.

Storasyster har astma och lite problemhud, men sonen verkar ha fått mer problemhud och mindre astma.
    Jag vet att detta brukar gå lite hand i hand..

Någon som har något bra tips på vad jag kan göra med hans hårbotten?
    Ibland när vi badar så har jag i barnängens olja i håret men jag känner inte att det hjälper direkt...

Vad finns det mer att göra, hur har ni haft det?

Jag ska såklart tillbaka till doktorn med honom men vi har kommit överens om att prova mjölkkosten ett tag först.
    Vi har knappt gett honom några rena mjölkprodukter alls, magen verkar inte ha några större problem med detta utan det är huden som får ta stryk..

Vore mycket tacksam för bra tips! :)

• Svar på tråden Tvååring med mjölkproteinallergi, behöver råd!
  • tundra

Sluta med mjölken då. Håll upp 6 mån och prova igen.
    Det finns ingen lag på att man måste äta mjölk.

Om torr hy/exem blir bättre med mjölkfri kost så är det totalt onödigt att försöka stressa fram någon typ av "tillvänjning".

Jag har 2 mjölkprotein allergiska barn. Stora blev bra först efter 3 års åldern.

• Catox9
    tundra skrev 2014-02-07 15:10:43 följande:
    Sluta med mjölken då. Håll upp 6 mån och prova igen.
    Det finns ingen lag på att man måste äta mjölk.

Om torr hy/exem blir bättre med mjölkfri kost så är det totalt onödigt att försöka stressa fram någon typ av "tillvänjning".

Jag har 2 mjölkprotein allergiska barn. Stora blev bra först efter 3 års åldern.

Ja.. det var väl det svaret som jag själv tänkt mig :P

Bara att man måste ibland höra det från någon annan.

Jag ska ringa vår doktor på måndag så får de ta en till vända med det här.

Tack för ditt svar!

• Alexi

Varför äter han så mycket sojaprodukter? Det är ju lätt att utveckla sojaallergi om man har mjölkallergi eftersom de är närbesläktade.

• cosinus

Om han har lätt för att bli torr skulle jag välja att prova mjölk en årstid då inte vädret gör en förbannat torr.

Nu vet jag inte var ni bor men mina ungar, utan allergier, får torrfläckar och hemsk hud när det är kallt ute. Själv får jag ofta så att huden spricker på knogarna och kan även göra det vid knäna o s v.

Svårt veta vad som är vad vintertid.

• Catox9

Alexi skrev 2014-02-07 21:38:20 följande:
    Varför äter han så mycket sojaprodukter? Det är ju lätt att utveckla sojaallergi om man har mjölkallergi eftersom de är närbesläktade.

Vår allergiläkare har sagt att vi ska använda soja istället för havre då plutten hade svårt med havren i början.
    Det enda han äter som är soja är soygurt och sin "mjölk"...
    Hade ingen aning om att de var närbesläktade och kunde utveckla mer allergi.
    Men behöver jag oroa mig för det i nuläget när han inte äter så mycket sånt?

cosinus skrev 2014-02-07 21:53:44 följande:
    Om han har lätt för att bli torr skulle jag välja att prova mjölk en årstid då inte vädret gör en förbannat torr.

Nu vet jag inte var ni bor men mina ungar, utan allergier, får torrfläckar och hemsk hud när det är kallt ute. Själv får jag ofta så att huden spricker på knogarna och kan även göra det vid knäna o s v.

Svårt veta vad som är vad vintertid.

Ja visst är det som du säger men brukar det bli så i huvudet verkligen?
    Det är där som det märks tydligast på honom, kroppen är vi vana vid att smörja och där är det nog kanske inte så stor skillnad mot förut..

• Cogito ergo sum

Undervik soja så han inte utvecklar allergi, det finns nu kokosmjölk i handeln.
    Min fick både havre och sojaallergi, mjölken är han frisk från men inte de andra.
    Ta bort mjölk och se om det blir bättre alt ta bort soja men ge mjölk.

• phillipha

Risken med att ge sojaersättningsprodukter är att han utvecklar soja allergi. Mjölkallergi växer ofta bort hos små barn men det gör inte sojan och den är ett helvete att leva med eftersom sojalecitin finns i nästan allt numer och är man väldigt känslig så blir det tufft. Min man är just soja allergisk pga att han fick det istället för mjölk som barn.

Dessutom om nu inte mjölkallergin växer bort finns ju ändå risken att han blir allergisk mot soja = 2 allergier istället för en!

Svar på tråden Tvååring med mjölkproteinallergi, behöver råd!