Tvååring med mjölkproteinallergi, behöver råd!
Jag har en son som precis fyllt två år.
Han har mjölkproteinallergi, konstaterat sen födseln i princip.
Sent i höstas så skulle vi prova att börja ge honom mjölkprodukter, vilket vi gjort/gör...
Men, han har blivit så himla torr på huden och i hårbotten sen vi började med mjölkprodukter..
Såhär kan hans intag se ut under en dag;
Pepticate i flaska sen frukost (mjölkfri) på förskolan. Det kan vara smörgås eller soygurt t ex.
Lunch på förskolan (mjölkfri),
middag hemma som är tillagad med mjölkprodukter t ex stekt i smör eller grädde i såser osv, inte rena mjölkprodukter spec mkt (möjligen om han vill smaka en ostskiva eller något men han brukar inte vilja ha sånt).
Han dricker soyadryck både hemma och på förskolan.
Vi smörjer honom typ en gång om dagen med Miniderm. Efter bad.
Nu är hårbotten en mindre katastrof tycker jag. Han kliar sig inte eller så men det ser himla torrt ut, nästan som skorvaktigt men ändå inte.
Storasyster har astma och lite problemhud, men sonen verkar ha fått mer problemhud och mindre astma.
Jag vet att detta brukar gå lite hand i hand..
Någon som har något bra tips på vad jag kan göra med hans hårbotten?
Ibland när vi badar så har jag i barnängens olja i håret men jag känner inte att det hjälper direkt...
Vad finns det mer att göra, hur har ni haft det?
Jag ska såklart tillbaka till doktorn med honom men vi har kommit överens om att prova mjölkkosten ett tag först.
Vi har knappt gett honom några rena mjölkprodukter alls, magen verkar inte ha några större problem med detta utan det är huden som får ta stryk..
Vore mycket tacksam för bra tips! :)