• marie caroline

Min sjumånaders är lös i magen - vad göra

Hej,
    Nu hoppas jag verkligen på att jag kan få lite goda råd av er därute. Min sju månader gamla bebis är sedan drygt en vecka väldigt lös i magen. Han producerar ca 8 bajsblöjor per dag, vilket inte alls stämmer överens med hur det varit tidigare. Jag helammar fortfarande, och som komplement matar vi även med gröt (ca 1 portion per dygn). Gröt har han ätit i över en månad så jag sätter inte det i direkt samband med problemen med magen. I övrigt är han som vanligt, kanske lite mer grinig. Har känt efter men det verkar inte vara tänder på G. Har pratat med BVC men får ingen hjälp därifrån.

Tror ni att det kan vara en fördröjd reaktion på gröten trots allt? Skulle ni sluta helt med gröten eller byta sort (just nu använder vi Netstlés milda äppelgröt)? Är det någon som känner igen sig? Alla råd mottages tacksamt!

• Svar på tråden Min sjumånaders är lös i magen - vad göra
  • Anneli 87

Om det inte är magsjuka så kan du ju testa att lägga banan i gröten, det hjälper till att bli lite hårdare i magen.

• marie caroline

Tack för era svar och tips.
    Jag tror inte på magsjuka, ingen annan i familjen har några symptom och det verkar inte heller bli bättre efter en veckas tid.

Ringde BVC igen och pratade in ett meddelande där jag frågade om jag skulle fortsätta med gröten eller ej. Var noga med att säga att vi bortsett från gröten bara kör amning och inte kommit igång med smakportioner ännu. Hade nu fått ett meddelande på telefonsvararen att jag skulle prova med skonkost (kokt mat). Men ska jag verkligen börja med det nu när magen redan är i uppror trots att vi inte provat det tidigare? Fick fortfarande inget svar angående gröten.

Bortsett från att kanske fundera på att byta BVC, vad hade ni gjort. Ta bort gröten och prova skonkost och sådant som ska vara lite stoppande (som era tips med blåbär och banan) trots att vi inte provat med så mycket mat tidigare? Eller kanske ta bort all mat och bara amma (även om det känns som om han behöver mer "mat" än det, typ gröt).

Återigen, stort tack för er hjälp och era tips.

• Alexi

Men alltså, ett jättevanligt magsjukevirus hos barn 0-2 år är rotavirus och det får sällan äldre. Vår son hade så där i flera månader vintern han var ett år. Googla på rotavirus!

• marie caroline
    Alexi skrev 2014-02-07 15:27:41 följande:
    Men alltså, ett jättevanligt magsjukevirus hos barn 0-2 år är rotavirus och det får sällan äldre. Vår son hade så där i flera månader vintern han var ett år. Googla på rotavirus!

Alexi, tack för tipset men rotaviruset har vi vaccinerat mot.
  • Alla hemma

Bajsar han fulla blöjor eller är det bara lite åt gången?

Svar på tråden Min sjumånaders är lös i magen - vad göra