• Y L L E

LCHFs påverkan på mensen? Vad är din erfarenhet?

Hej på er!

Jag har ätit strikt LCHF nu i strax över en månad och den här månaden har min mens inte kommit som den brukar. Jag är nu på BIM +7 och inte gravid (men vill gärna bli!). Har inga symtom, varken på mens eller grav och den enda omställningen som varit i mitt liv är jag bytt kosthållning - så nu undrar jag om det kan vara det som är boven?

Du som äter LCHF, har din mens blivit förändrad sedan du bytte kosthållning?
    Och är det någon som blivit gravid under tiden de ätit LCHF? Hur tänker ni äta under grav, fortsätter ni med LCHF?
    Påverkar LCHF fertiliteten?

Om min menscykel ska förlängas såhär mycket är jag snart uppe i 40 dagarscykler och det innebär ju ganska många färre möjligheter att bli gravid/år..

• Svar på tråden LCHFs påverkan på mensen? Vad är din erfarenhet?
  • Tesselajnen

Jag har inte kört LCHF men all ändring av kosten och livsstil kan påverka kroppens balans tillfälligt. Kroppen behöver tid att förstå den förändrade kosten, eller hur man ska säga.

• aleakim

Jag har alltid haft regelbunden mens och mycket mensvärk. Värken försvann till stor del, och efter ett par månader började jag känna av min ägglossning. Verkade ta ett litet tag innan hormonerna hamnade i balans.

Såhär i efterhand har jag också funderat på om jag tidigare ens haft ägglossning, stor skillnaden på känslan blev det i alla fall. Har aldrig känt av det innan.

Blev sedan gravid på första försöket. Men om det har ett samband vet jag ju inte. Kan ju helt enkelt bero på att jag tappade en del vikt i sig.

Nu äter jag LCHF-inspirerat men långt ifrån strikt, äter en del frukt bland annat. Har dille på clementiner och ett tag var det gröna äpplen, skulle jag neka mig själv att äta det så skulle jag bli knäpp tror jag.

BF: 17 april 2014. Efterlängtade lilla grabb
  • Y L L E

Tack för era svar! Väntar fortfarande på mensen så att vi kan sätta igång med nästa försök, men det är så frustrerande att vänta!

Jag har försökt läsa lite mer om lchf och mens och det verkar ju helt klart finnas en påverkan för många, bra för vissa sämre för andra. Intressant!

Svar på tråden LCHFs påverkan på mensen? Vad är din erfarenhet?