Förlora vi automatiskt platsen på en skola om vi tackar ja till en annan?
Jag har två barn som ska börja förskoleklass, respektive ÅK2 efter sommaren. Båda är anmälda till en kommunalskola i Göteborg. Stora killen går redan i ettan i samma skola.
Dock så kommer båda även att gå hemspråksundervisning i nederländska på ISGR (Internationella Skolan - privat), eftersom det alternativet inte finns på den kommunala skolan. Eftersom det blir knepigt att köra barnen från en skola till en annan bara för hemspråksundervisningen, sökte vi även plats på ISGR. Resultatet är att det lillebror kom in, men inte storebror, utan han står i kö som reserv och i nuläget är alla klasser fulla. Vi vill ju att båda ska kunna gå i samma skola, men problemet är att vi måste tacka JA till ISGR senast 10/2 för att behålla förskoleplatsen.
Nu undrar jag om vi kan komma att förlora vår förskoleplatsen på den kommunala skolan, om vi tackar JA till ISGR. Jag mejlade med rektorn på den kommunala skolan, men fick som svar att de inte är klara med ansökningarna. Jag fick alltså inte riktigt svar på min fråga. Jag vill ju inte tacka JA om det innebär att vi förlorar vår plats på den andra skolan, eftersom jag inte vet var den stora killen kommer att hamna.
Någon som kan ha en aning?