Underhåll från mamman
Hej,
Hittade ingen passande rubrik, men hoppas att kunna få svar här.
Min man har en dotter sedan tidigare som sedan ett par år bor hos oss på heltid. Tidigare bodde hon oss varannan vecka, men när hon började bli tonåring och började säga emot sin mamma så orkade mamman inte med och frågade om hon kunde bo hos oss på heltid en period. Eftersom det bara skulle vara temporärt så brydde min man sig inte om att prata om underhåll. En del månader har mamman i alla fall givit honom 1000 kr. I snitt kanske var tredje månad.
Mamman är arbetslös och ibland sjukskriven för psykiska besvär, och så har det varit sedan 2005. Hon har alltså mycket liten inkomst. Dottern är skriven hos henne och mamman får barnbidraget och bostadsbidrag. Det senaste halvåret har mamman inte betalat min man något alls för dottern.
Nu när heltidsboendet ändå blivit permanent så har vi börjat prata om det där med underhåll. För att mamman ska få bostadsbidrag så måste ju dottern vara skriven hos henne. Och hon behöver verkligen pengarna.
Min fråga är:
Har min man möjlighet att få underhåll trots att dottern är skriven hos sin mamma? Och trots att mamman inte har råd att betala något underhåll till min man?