cosinus skrev 2014-02-06 10:42:31 följande:
Hur länge har han varit torr? Har han alltid varit stabil tidigare? Kissar han mycket eller bara lite?
Att barn i den åldern kissar ner sig på natten är inte ovanligt men de ska inte ha varit nattorra tidigare. Då bör man utesluta UVI och diabetes har jag lärt mig. Så har han varit torr en längre tid innan så ring VC och gör det. Är ju enkla test.
Men nattkissande hänger inte sällan ihop med förstoppning och/eller dåliga vanor kring dryckesintag och kissande.
Min 7-åring är sängvätare och det är bland det första man kollar, så barnen inte är förstoppade (och även om man inte tror det ska man försöka få dem att bajsa 1 gång om dagen) och sen att de dricker ordentligt och kissar regelbundet dagtid. Vi har ett schema vi försöker följa där sonen ska kissa och dricka var 3e timme under dagen för att sen då inte dricka nästan alls efter 18.
Han har varit torr länge, vet inte hur länge, klar det har hänt enstaka gånger, tror inte att det är UVI då borde det inte bara vara på natten, förstoppad är han inte heller. Han dricker heller inte mkt på kvällen.