• Anonym (Becca)

Ytterligare 10% föräldrapenning?

Hej! Jag såg att det gjordes reklam för att man som föräldraledig kan ha rätt till 10% mer i föräldrapenning under 6månader. Hur vet man om man har den rätten och hur ansöker man? Jag arbetar på kooperativ förskola, mina arbetsgivare har kollektivavtal. Är jag berättigad till den extra ersättningen? När jag gick på föräldraledighet (jan 13) så vet jag att jag fick nån extra ersättning en tid, jag tror att det var 3 månader, och sem skulle jag få detsamma de första tre månaderna som jag börjar arbeta igen. Funderade på om det var det som var de extra 10% eftersom den sammanlagda perioden är ett halvår, men som jag förstått det är dessa 10% jag såg reklam för något nytt och något som man dessutom ska få i sex sammanhängande månader så då borde det väl inte vara samma som det jag fick..? Det blev lite rörigt men hoppas ni förstår vad jag menar! Med vänlig hälsning, Rebecca

• Svar på tråden Ytterligare 10% föräldrapenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Jag vet inte riktigt vad det är du menar men försäkringskassan betalar inte ut ytterligare 10 % föräldrapenning. Det kan jag tänka mig att det handlar om är att det har att göra med arbetsgivaren eller någon AFA försäkring.
    Du får nog höra med din arbetsgivare eller ditt fack.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden Ytterligare 10% föräldrapenning?