• Xadime

2 år 4 mån - Logoped via förskolan

Undrar om det finns fler som varit med om att förskolan tycker att man ska in en logoped för att hjälpa barnet med talet, barnet är 2 år och 4 månader. De vill få hjälp hur de ska hjälpa honom komma igång. De tycker att det går väldigt sakta framåt. Är det inte tidigt? Jag är tacksam för att få hjälp om det behövs, inte så men är det nåt konstigt att inte kunna flerordsmeningar vid den åldern. Han förstår det mesta man säger. Han kan kanske 30-40 ord men många är ju otydliga. Vissa meningar som mamma sitta där kan han säga. Låter det oroväckande sent?

• Svar på tråden 2 år 4 mån - Logoped via förskolan
  • Philippa

Ja, en logoped bör komma in för att putta på talet.... han är ju en aning sen och pedagogerna har ju sett att detta behövs. Se det som en tillgång för ditt barn!

• Lena

Vår yngsta fyllde just två och säger 5-10 ord och inga meningar. Det är olika.

• Xadime

Absolut, det känns bra att han får hjälp tidigt så kanske han kommer ikapp lättare. Att han inte pratade bra och var lite sen visste ju vi men det blev bara så tydligt och kändes allvarligt när de tog upp det idag.

Skönt att höra på sätt och vis att andra har samma utan att det är nåt konstigt egentligen. Jag trodde väl på nåt dumt sätt att han skulle också kunna prata långa meningar rent vid 2,5 för att jag kunde det men så är det ju inte. Dock trodde jag att man inte tog det vidare förrän kanske vid 3 då man går på BVC kontroll och de kollar bl.a. språk. Mycket kan ju hända mellan 2,4 till 3 år tänker jag. Men det blir säkert bra detta, känns bra att personalen verkligen engagerar sig.

• Flickan och kråkan

Vad bra att er förskola har resurser till logoped. Jag skulle se det som något väldigt positivt, men jag tycker inte att ni/du ska oroa er . Min äldsta var sen med talet. Han var egentligen tyst tills han var 2 år. Då kom det igång, men inte i något rasande tempo. Hade två- och treordsmningar vid 2,5 år. Han förstod väldigt bra och använde rätt avancerad ord när han sa något men sa inte så mycket och korta meningar + otydligt uttal. Här är det bvc-kontroll vid 2,5 och där konstaterades väl samma sak - god förståelse, talet sparsamt. Vi fick återkontroll vid 2 år+9 månader och då fick vi småtjata oss till en remiss till logoped. Träffade logoped strax efter att han fyllt tre år. Språklig bedömning gjordes. Mycket god kognition men omogen/lite sen i just talet. De ville avvakta eftersom mycket händer fram till 4-årsåldern när det enbart är talbiten och inte språket som helhet. Vid 4 så konstaterades att han hade en mild uttalsförseening. Babblade på friskt då men saknade många ljud som t.ex. alla de bakre. Gick och tränade och de bakre ljuden trillade på plats strax före 5. Idag har han nyligen fyllt 6 år.  Så mycket mer än han pratar kan man nog inte prata . Läser relativt problemfritt sedan länge och generellt rätt avancerad språkligt. Uttalsmässigt finns det fortfarande orenheter vad gäller språkljuden men vi tränar på . Jättebra att få kontakt tidigt och få in en fot i systmet så att säga. Ofta lång väntetid till logoped. Om det enbart gäller talet så kommer de nog att avvakta skulle jag tippa på och nöja sig med en bedömning och återuppföljning .

• En blå giraff

Vi hade logopedhjälp till äldsta sonen, men det fick vi inte förrän vid 4-årskontrollen. Han pratade dock ungefär som ditt barn TS vid samma ålder, d.v.s. han satte nätt och jämnt ihop två ord och gjorde sig bara förstådd med mig och pappan. Jag tycker det låter jättebra om ni får logoped redan vid 2,5 års ålder. Ju tidigare hjälp desto bättre. Kan tillägga att min son nu kommit ikapp helt med talet, han är 6 år nu.

Yngsta sonen är 2 år 7 mån och han pratar i långa meningar och kan flera hundra ord redan. Han pratar nu ungefär som hans storebror gjorde vid 4-årskontrollen. Jag märker mycket skillnad på att yngsta sonen inte får lika många vredesutbrott som storebror brukade ha. Troligen för att han istället kan berätta mer utförligt hur han känner och vad han vill ha. Så för barnets skull har det jättestor betydelse att komma igång med talet så fort som möjligt.

• Alexi

Vid 2 år och 4 mån hade vår dotter inte ens börjat härma ljud osv ännu, det började komma runt 2,5 år. Vi kom till logoped när hon var knappt tre år och gick där på kontroller då och då men det var inte förrän efter fyra år som vi fick gå ofta och verkligen jobba med hennes tal. Nu hade dottern enbart uttalsproblem när väl talet kommit ordentligt och inte någon språkstörning men ändå. Nu vid drygt fem år ska vi på avslutningsbesök hos logopeden, dottern pratar inte perfekt uttalsmässigt ännu men har alla ljud och har ett helt normalt språk.

• Flickan och kråkan
    En blå giraff skrev 2014-02-05 20:35:19 följande:
    Vi hade logopedhjälp till äldsta sonen, men det fick vi inte förrän vid 4-årskontrollen. Han pratade dock ungefär som ditt barn TS vid samma ålder, d.v.s. han satte nätt och jämnt ihop två ord och gjorde sig bara förstådd med mig och pappan. Jag tycker det låter jättebra om ni får logoped redan vid 2,5 års ålder. Ju tidigare hjälp desto bättre. Kan tillägga att min son nu kommit ikapp helt med talet, han är 6 år nu.

Yngsta sonen är 2 år 7 mån och han pratar i långa meningar och kan flera hundra ord redan. Han pratar nu ungefär som hans storebror gjorde vid 4-årskontrollen. Jag märker mycket skillnad på att yngsta sonen inte får lika många vredesutbrott som storebror brukade ha. Troligen för att han istället kan berätta mer utförligt hur han känner och vad han vill ha. Så för barnets skull har det jättestor betydelse att komma igång med talet så fort som möjligt.
    Fast det måste inte vara så. Vår äldsta var den tysta och sena med talet. Ett jämnare humör får man leta efter. Väldigt rationell. Aldrig någon "trots" att tala om. Mellansonen var tidig med talet. Vid 1,5 år pratade han med 7-8-ordsmeningar och pratade mycket. Han är dock en känslomänniska ut i fingerspetsarna och utbrott för allt och inget.....och man får hålla i hatten. Har börjat lugna sig nu....han är snart 5. Det spelar inte så stor roll att kunna tala om vad man vill när man ändå inte får eller inte kan. VRÅÅÅÅÅÅL! .
  • Serendipitet

Jag fick gå till talpedagog vid 5-6 års ålder. Kunde inte uttala vissa bokstäver och ljud. Jag blev väldigt blyg och skämdes över mitt uttal och idag önskar jag att jag hade fått tid till talpedagog tidigare. För det påverkade så mycket. Vid 2 år pratade jag ytterst lite. 

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
Svar på tråden 2 år 4 mån - Logoped via förskolan