En blå giraff skrev 2014-02-05 20:35:19 följande:
Vi hade logopedhjälp till äldsta sonen, men det fick vi inte förrän vid 4-årskontrollen. Han pratade dock ungefär som ditt barn TS vid samma ålder, d.v.s. han satte nätt och jämnt ihop två ord och gjorde sig bara förstådd med mig och pappan. Jag tycker det låter jättebra om ni får logoped redan vid 2,5 års ålder. Ju tidigare hjälp desto bättre. Kan tillägga att min son nu kommit ikapp helt med talet, han är 6 år nu.
Yngsta sonen är 2 år 7 mån och han pratar i långa meningar och kan flera hundra ord redan. Han pratar nu ungefär som hans storebror gjorde vid 4-årskontrollen. Jag märker mycket skillnad på att yngsta sonen inte får lika många vredesutbrott som storebror brukade ha. Troligen för att han istället kan berätta mer utförligt hur han känner och vad han vill ha. Så för barnets skull har det jättestor betydelse att komma igång med talet så fort som möjligt.
Fast det måste inte vara så. Vår äldsta var den tysta och sena med talet. Ett jämnare humör får man leta efter. Väldigt rationell. Aldrig någon "trots" att tala om. Mellansonen var tidig med talet. Vid 1,5 år pratade han med 7-8-ordsmeningar och pratade mycket. Han är dock en känslomänniska ut i fingerspetsarna och utbrott för allt och inget.....och man får hålla i hatten. Har börjat lugna sig nu....han är snart 5. Det spelar inte så stor roll att kunna tala om vad man vill när man ändå inte får eller inte kan. VRÅÅÅÅÅÅL!

.