Rekommenderar ni att köpa hus i Älta (Nacka/Stockholm)?
Hej
Vi är sedan några år på husjakt i södra Stockholm. Vi har nu släppt att hitta ett hus i Älvsjö, Tallkrogen eller Sköndal till rimliga priser (dvs. max 4,50 miljoner) och letar i södra kranskommunerna. Vi kollar i Tyresö och Huddinge, men är osäkra.
Ett område som verkar trevligt och barnvänligt är Älta (t.ex. enligt bekantas bekanta), men jag är ändå osäker. Det som gör mig mest osäker är att det så tydligt finns ett stort höghusområdet och ett stort villaområde. Under min uppväxt i Skärholmen minns jag tydligt uppdelningen "höghusbarn" och "villabarn". Det var inte bra för någon. Jag vill inte att vår dotter ska uppleva den segregationen. Just i Älta tror jag att den kan bli extra tydligt, eftersom Älta är så avskiljt från andra områden.
Finns det någon som bor i Älta och hur upplever ni i så fall att höghusbarnen respektive villabarnen interagerar? Umgås de eller är det (gäng?)-bråk dem emellan?
Övriga synpunkter på Älta tas tacksamt emot också! Förskolor, skolor, fritidsaktiviteter (både för vuxna och barn), kommunikationer osv.?
(Om ni dessutom har synpunkter på Trångsund, Stuvsta, Segeltorp, Trollbäcken, Hanviken och liknande områden är jag förstås också jätteintresserad)