• Anonym (??)

Underhåll 18 år flyttat hemifrån?

Min sambos dotter pratar om att flytta hemifrån så fort hon blir 18 pga att hemsituationen inte fungerar. Det finns ingen möjlighet för henne att bo hos oss, så det är den enda lösningen om hon inte ska bo hemma. Hon går fortfarande i skolan och ska koncentrera sig på sina studier. Soc har sagt att de är villiga att hjälpa henne och är medvetna om hemsituationen.

Det vi inte diskuterat däremot är detta med underhållsskyldigheten. Hur fungerar det med den? Är vi fortsatt underhållsskyldiga om hon flyttar hemifrån, eller försvinner skyldigheten? Självklart kommer vi hjälpa henne, så är mest nyfiken på hur det fungerar och om vi kan styra lite själva över vår hjälp till henne, eller om det fortsätter betalas ut via FK.

• Svar på tråden Underhåll 18 år flyttat hemifrån?
  • Anonym (S)

Denna fråga får ni nog be socialen att svara på. Men det låter märkligt om ni skulle komma undan skyldigheten att försörja henne när hon går på gymnasiet.

Då skulle ju alla familjer kunna hävda att det inte går att bo ihop med sina vuxna gymnasiebarn.

Hur fixar ni boendet för henne om jag får lov att fråga?

• vampyria2

Du är skyldig att betala underhåll så länge barnet studerar ända upp tills att de har fyllt 21 år, så jo du/ni måste betala underhåll även om hon flyttar.

• Lindsey Egot the only one

Nej. Eran försörjningsplikt gäller BARA när hon bor hemma dvs ni ger mat och husrum i den egna bostaden. Väljer hon att flytta själv har ni inte den försörjningsplikten. Även om soc påstår annat. Då får barnet flytta hem.

• Anonym (??)
    Anonym (S) skrev 2014-02-05 15:06:58 följande:
    Denna fråga får ni nog be socialen att svara på. Men det låter märkligt om ni skulle komma undan skyldigheten att försörja henne när hon går på gymnasiet.

Då skulle ju alla familjer kunna hävda att det inte går att bo ihop med sina vuxna gymnasiebarn.

Hur fixar ni boendet för henne om jag får lov att fråga?

Personligen kan jag väl köpa en lägenhet till henne om det är så. Bara hon kommer därifrån!

Visst är man underhållsskyldig, men det betyder inte att ungdomar kan flytta hemifrån hur de vill och kräva pengar av föräldrarna. Teoretiskt sett skulle vi kunna hävda att hon ska bo hos sin mamma om hon vill ha underhåll, alternativt flytta till oss, men som sagt, så är det inte ett alternativ egentligen.

• Anonym (??)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-05 15:23:21 följande:
    Nej. Eran försörjningsplikt gäller BARA när hon bor hemma dvs ni ger mat och husrum i den egna bostaden. Väljer hon att flytta själv har ni inte den försörjningsplikten. Även om soc påstår annat. Då får barnet flytta hem.

Har hört det också, så därför jag frågar. Men kan vi hävda att hon ska bo hos sin mamma om hon ska ha underhåll?

Det handlar inte om att snuva henne på några pengar, det handlar om att vi kan ge henne pengarna eller annat på annat sätt. Om vi betalar underhåll så drar ju ändå soc ner sina bidrag och helt ärligt talat, ska hon ha en möjlighet till ett drägligt liv, så behöver hon all hjälp hon kan få och då är varje extra krona värd en förmögenhet.

• Philippa

Jag skulle bli väldigt förvånad om ni inte behöver ge underhåll så länge hon går i skolan......

• Anonym (soc.sekr)

Ni är underhållsskyldiga för dottern, och det innebär att ni är skyldiga att erbjuda husrum och sörja för hennes uppehälle. Om ni erbjuder detta och er dotter trots det flyttar hemifrån så behöver ni inte betala underhåll. Men om ni vill att hon ska flytta måste ni bidra ekonomiskt.

• Anonym (??)
    Anonym (soc.sekr) skrev 2014-02-05 15:59:11 följande:
    Ni är underhållsskyldiga för dottern, och det innebär att ni är skyldiga att erbjuda husrum och sörja för hennes uppehälle. Om ni erbjuder detta och er dotter trots det flyttar hemifrån så behöver ni inte betala underhåll. Men om ni vill att hon ska flytta måste ni bidra ekonomiskt.
    Hur ska man förklara? Hemsituationen fungerar inte, vi bor utomlands och det är liksom inte möjligt för henne att bo här med ett språk hon inte förstår, helt annorlunda skolgång och så bara ha 1½ år kvar i skolan. Klart hon får bo här, skulle mer än gärna ha henne här, men kan inte tänka mig att hon vill bo här. Så vad ska vi göra när hennes situation hos mamman inte fungerar och hon inte har lust eller möjlighet att byta land, språk och skola? Hon säger själv att hon inte orkar längre och vill ha hjälp att hitta en lägenhet. Klart vi kan ordna en lägenhet åt henne om hon inte orkar bo hemma längre, men att stå för alla hennes kostnader + hyra det har vi liksom inte råd till.
  • Anonym (soc.sekr)
    Anonym (??) skrev 2014-02-05 16:17:43 följande:
    Hur ska man förklara? Hemsituationen fungerar inte, vi bor utomlands och det är liksom inte möjligt för henne att bo här med ett språk hon inte förstår, helt annorlunda skolgång och så bara ha 1½ år kvar i skolan. Klart hon får bo här, skulle mer än gärna ha henne här, men kan inte tänka mig att hon vill bo här. Så vad ska vi göra när hennes situation hos mamman inte fungerar och hon inte har lust eller möjlighet att byta land, språk och skola? Hon säger själv att hon inte orkar längre och vill ha hjälp att hitta en lägenhet. Klart vi kan ordna en lägenhet åt henne om hon inte orkar bo hemma längre, men att stå för alla hennes kostnader + hyra det har vi liksom inte råd till.
    Det betyder inte att ni får stå för 100% av kostnaderna. Socialen kommer att göra en bedömning om det är skäligt att hon flyttar hemifrån. Om det bedöms vara skäligt så kommer de att räkna ut hur mycket respektive förälder ska bidra med. Man tittar då på föräldrarnas inkomst samt hur många andra barn som föräldrarna ska försörja. Det kan sluta med att ni inte behöver betala något alls, eller att ni får betala ett par tusen var. Det går tyvärr inte att ge ett mer exakt svar.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (soc.sekr) skrev 2014-02-05 15:59:11 följande:

Jag kommer ihåg att läste svaret till den frågan i ett juridiskt forum förut. Enligt den juridiska experten hade föräldrarna skyldigheten att bidra till barnets försörjning i eget boende beroende på "barnets" omkostnader och efter sin egen förmåga.
  • Anonym (soc.sekr)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-02-05 16:48:50 följande:

Jag kommer ihåg att läste svaret till den frågan i ett juridiskt forum förut. Enligt den juridiska experten hade föräldrarna skyldigheten att bidra till barnets försörjning i eget boende beroende på "barnets" omkostnader och efter sin egen förmåga.
    Ja det stämmer, men man kan inte komma undan försörjningsskyldigheten genom att kasta ut sitt barn t.ex. Det är endast om barnet tackar nej till det boende som föräldern erbjuder som föräldern inte längre behöver betala för barnet. Föräldern ska erbjuda husrum men om barnet väljer andra alternativ så får barnet stå för det själv. Om man som i TS fall inte kan erbjuda husrum i det egna hemmet så får man lösa det på annat sätt genom att exempelvis hyra en lägenhet åt barnet.
  • Anonym (soc.sekr)

"Ja, ni är underhållsskyldiga under barnets skolgång tills hon eller han fyller 21 år. Med skolgång menas grundskola, gymnasium eller annan motsvarande grundutbildning. Alltså inte om det är fråga om högre studier på universitet eller högskola.

Generellt gäller att ni ska betala underhållsbidrag efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och er samlade ekonomiska förmåga. Det finns således en gräns för hur högt underhållsbidraget kan bli. Och skulle ni helt och hållet sakna ekonomisk förmåga är ni inte heller underhållsskyldiga.

Påpekas bör att ni kan fullgöra er skyldighet genom att ha barnet boende hemma hos er. 

Vid beräkningen av underhållsbidraget ska hänsyn tas till barnets egna inkomster, ekonomiska tillgångar och sociala förmåner. Studiebidrag, inackorderingsbidrag, arbetsinkomster och eget kapital reducerar alltså underhållsbidraget."

www.socfamratt.se/fragorasvar/underhallsbidrag/353--aer-vi-underhallsskyldiga-naer-vart-barn-flyttat-hemifran
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (soc.sekr) skrev 2014-02-05 16:56:17 följande:
    Ja det stämmer, men man kan inte komma undan försörjningsskyldigheten genom att kasta ut sitt barn t.ex. Det är endast om barnet tackar nej till det boende som föräldern erbjuder som föräldern inte längre behöver betala för barnet. Föräldern ska erbjuda husrum men om barnet väljer andra alternativ så får barnet stå för det själv. Om man som i TS fall inte kan erbjuda husrum i det egna hemmet så får man lösa det på annat sätt genom att exempelvis hyra en lägenhet åt barnet.

Det handlade specifikt om ett "barn" som vägrade bo hemma fast föräldrarna inte ville att hen skulle göra det.
  • Anonym (Japp)

Jag flyttade hemifrån när jag var 17 år. Är idag 19 och tar studenten till sommaren. Sen jag flyttade hemifrån har jag fått 1273kr från mamma och 1273kr från pappa varje månad :) detta upphör när jag gått ut skolan

• Nape

Jag flyttade hemifrån när jag fyllde 17. Min pappa slutade genast betala underhåll.

• Anonym (Undrande)

Föräldern kan inte villkora underhållet till någonting annat än skolgång för sitt myndiga "barn". Föräldrabalken lämnar inte utrymme för det.
  • Anonym (S)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-05 15:23:21 följande:
    Fast det blir ju konstigt om socialen säger annat. Om flickan och föräldrar vill att hon ska flytta utan socialens inbladning, skulle jag svarat likadant som dig. Men då socialen verkar vara inblandad så finns det nog andra regler.

Däremot så tror jag inte att socialen menar att dem ska stå för hela uppehället, det blir nog så att man räknar av underhåll från föräldrarna. Jag undrar sedan hur flickan ska få bostad? Om pappan är så rik att han kan köpa boendet åt henne, så förstår jag ännu mindre varför samhället ska betala för hans barn.

Om barnet bor hemma så kostar ju barnet pengar, men hux flux vill man inte ha sitt barn hemma och då slipper man betala?

Anonym (??) skrev 2014-02-05 16:17:43 följande:
    Socialen i Sverige kan inte kräva er på något och vill hon inte flytta utomlands får den andre föräldern samt socialen hjälpa. Men visst soc kan kanske tvinga henne att flytta till er men jag tror inte det är något de gör. Det vore korkat men soc gör många korkade saker.
    Fast TS har inte kastat ut barnet.
Svar på tråden Underhåll 18 år flyttat hemifrån?