• skogsbär

Fel att många matar?

Hejsan! Någon som kan svara på varför man inte ska blanda in för många i flaskmatningen? På vårt BVC sa dom att till en början räcker det med bara mamman och pappan matar, möjligt att en tredje kan hjälpa till, tex farmor/mormor. Vi har matat vår lille med flaska en månad nu (han är 6 månader) och både hans morfar och bonusfarmor har matat. Är det fel då eller och varför i så fall?

• Svar på tråden Fel att många matar?
  • blomman07

Jag lät ingen annan mata min dotter förrän hon var 9mån. Ville inte riskera att sabba anknytningen osv. Nu får vem som helst mata, så länge dottern själv verkar nöjd med det.

Varför ska någon annan mata?

• enmamma

Tycker inte att barnet mitt som flaskmatades av flera olika hade svårare med anknytning
    än barnet som jag ammade (och då matade själv).
    Tror att det är tryggheten, kontakten och lugnet som är viktigt.

• Dixie
    blomman07 skrev 2014-02-05 13:57:29 följande:

Varför ska någon annan mata?

varför inte?
  • Lady Paraplyh

Det finns så mycket pekpinnar då det kommer till små barn. Jag hoppas att du inte oroar dig för mycket, gör det som känns rätt och bra för dig.

• Natulcien

Det där handlar ju främst om de allra första månaderna när bebisens viktiga anknytningsprocess är ganska skör. Av samma anledning ska man ju inte låta spädbarnet ligga och äta i sängen t.ex. eftersom närheten och hudkontakten också är viktig för anknytningen. Hur man matar och vem som matar har ganska stor betydelse då.
    Men om ert barn är ett halvår och någon gång ibland matas av andra vuxna, trygga i hennes närhet så är det ju ingen fara.

• Queenie70

Därför att de frekventa matstunderna är en tid av lugn och närhet, intensiv ögonkontakt, mammas/pappas lukt och hjärtslag. Det har med anknytningen att göra. För mig känns det så självklart att förstå, att jag inte ens hittar ord att förklara "varför" med.

• Harvester

Min bebis är 3,5 mån och har blivit matad av mig, pappa och mormor. Aldrig hört att det skulle vara skadligt. Han blir matad i famnen, babynestet och sängen (mest famnen) och han verkar anknuten...? Väldigt mkt pekpinnar här på forumet som man undrar hur väl underbyggda de är?

• Harvester

PS han har fått ersättning sedan födseln, jag har mycket begränsat med mjölk så han snuttar bara lite ett par gånger om dagen.

• Queenie70
    Harvester skrev 2014-02-05 14:48:13 följande:
    Min bebis är 3,5 mån och har blivit matad av mig, pappa och mormor. Aldrig hört att det skulle vara skadligt. Han blir matad i famnen, babynestet och sängen (mest famnen) och han verkar anknuten...? Väldigt mkt pekpinnar här på forumet som man undrar hur väl underbyggda de är?
    Ni låter en så liten ligga och äta ensam ibland? Hur tänker du att du kan avgöra om det finns en anknytningsproblematik på ett barn som är 3,5 månader gammal?
  • skogsbär
    Queenie70 skrev 2014-02-05 14:43:57 följande:
    Därför att de frekventa matstunderna är en tid av lugn och närhet, intensiv ögonkontakt, mammas/pappas lukt och hjärtslag. Det har med anknytningen att göra. För mig känns det så självklart att förstå, att jag inte ens hittar ord att förklara "varför" med.
    Det är ju inte så att jag tänker blanda in 100 andra människor att mata mitt barn vid varje måltid. Utan nu tänker jag mig att om en mor eller farförälder vill mata barnet nån gång kan väl inte ha nån betydelse. Jag matar mitt barn mellan 7-9 gånger om dagen, varje dag. Så därför ställer jag frågan VARFÖR man helst inte ska blanda in nån annan. Han är ett halvår gammal. Hade väl inte direkt undrat om han var nyfödd fram till tre-fyra månader men att det fortfarande verkar vara så viktigt att inte blanda in för många.
Svar på tråden Fel att många matar?