• lindis

kalas för 4 åringen, bjuda hela föskoleklassen eller inte?

Dottern fyller snart 4 år, och vi har börjat prata om kalaset. Den stora frågan just nu är hur många vi ska bjuda.. Vi började med alla hon leker med, och insåg snabbt att det var ju ganska många, alla är dock inte kompisar från hennes förskola. Ska man ha kalas för hela förskoleklassen eller är det okej att bara bjuda några? De senaste två kalasen var en bjöd hela klassen och en bjöd bara 4 st.. Det är ju en kostnadsfråga också... Visst billigt att hyra skolans gympasal, men det ska ju en massa annat till på det..

åh jag vet inte hur vi ska göra.. råd och tips och tankar?

• Svar på tråden kalas för 4 åringen, bjuda hela föskoleklassen eller inte?
  • sasso78

Tycker absolut inte man behöver bjuda hela förskoleklassen. Det räcker bra med de närmaste kompisarna.  Dock så tycker jag det är fel att bjuda "nästan" hela klassen, dvs man utsluter bara 2-3 st. Då bör man istället bjuda alla. 

• Nyfikna72

Vilka vill hon bjuda helt själv? Jag skulle stanna vid det. Att bjuda alla låter onödigt och gör ingen lyckligare.

• lindis

det är 6 st (inkl dottern) från förskoleklassen, dom är 16 barn i gruppen.. 

• FlitigaLis

Läste någonstans att det är lagom att bjuda så många kompisar som barnet fyller. Alltså fyller man fyra är fyra kompisar lagom att bjuda.

• Ettantian

Vi bjöd alla som är födda samma år. Det blev 14 4-åringar. Vi hade kalaset hemma, fullt upp men det gick bra :)
    Vår tjej har både kill och tjejkompisar så för oss fanns inte något annat rättvist sätt att dela upp det på.

• Mimmi77

Vi kommer bjuda hennes 3 kompisar som är i samma ålder. De är 22 stycken i gruppen födda över tre olika år och hon kan inte ens namnet på några av de äldsta pojkarna. I skolåldern tycker jag man bjuder alla men nu är det ok med endast de hon leker med tycker jag.

• Bling1975

Det där är svårt nu när grupperna i förskolan är ganska stora och många är relativt ålderhomogena. Jag är för att bjuda hela gruppen, men har insett att det sällan är roligt för någon på kalas med för många barn när de är små. 

Men jag tycker att man kan dra en gräns att bara bjuda dem man leker med även utanför förskolan så länge inte det splittrat en tajt grupp som leker på förskolan.

Om det är 6 barn från förskolan, hur ser det ut med ålder och kön på de andra barnen som inte blir bjudna? Egentligen tycker jag att kön ska vara oviktigt men om bara 1 flicka av 7 inte blir bjuden så tycker jag det är fel. Eller om bara 1 ur samma årskull inte blir bjuden.

• lindis

Det är en blandad grupp med ålder 3-5 i hennes avdelning, och det som är är att det är en helt ny avd sen bara en månad tillbaka. så det är 10 barn jag inte känner varken barnen eller träffat föräldrarna.. några har inte ens börjat  men hinner börja nu innan kalaset.. så alla barnen känner inte ens varandra än.. 
    Vår lista är nu 6 barn med henne, som har gått ihop sen början, nästan 3 år.. och det är lika många pojkar och flickor som både blir bjudna och som då inte blir bjudna.. och sen har vi kompisar på gatan hon gärna vill bjuda så totalt på kalaset blir det 6 flickor och 4 pojkar.. 

Svar på tråden kalas för 4 åringen, bjuda hela föskoleklassen eller inte?