• minignagarn

3,5 åring som kissar i sängen igen.... :(

Har en son som är snart 3,5 år. För ca 8-9 mån sen blev han torr dagtid och efter nån mån även nattetid. Hade dock svårt med bajseriet tills för 3-4 månader sen. Det kom oftast i kalsongerna men förskolepersonlen sa att det va vanligt och att det kommer gå över, och det gjorde det. Men nu efter att ha varit helt torr länge så har han nu börjat kissa i sängen nattetid... Började med nån enstaka gång som nu övergått till i stort sett VARJE natt. Och i morse bajsade han även i kalsongerna. Varför gör han så? Har pratat med honom, inte blivit arg, men frågat varför? Får inget svar. Har naturligtvis skydd i sängen och vi tvättar snart ihjäl oss men vad gör man? Inge kul för honom att vakna på kall och blöt och få hoppa i duschen konstant... För blöja igen känns som sista utväg, tvättar hellre ihjäl mig. Han säger själv att han INTE vill ha bölja som bebisar har. Tips?

• Svar på tråden 3,5 åring som kissar i sängen igen.... :(
  • godisrottan

Jag lyssnade på barnpsykologen Louise Hallin (Podden Barnvagnspromenader), där var det en mamma som skickat in en fråga om just detta. Louise sa då att det bästa sättet var att förklara för barnen att mamma och pappa inte vill tvätta mer sängkläder och att din son inte ska behöva ligga i blöta sängkläder, utan att ni från och med nu börjar med nattblöjor igen. "Byxblöjorna" som din son kan ta på sig själv. Sedan skulle man säga till barnet att den själv skulle berätta när han var redo att sova utan blöja igen.. 

Kanske var lite rörigt beskrivet, men om du är intresserad av att lyssna på detta så finns det alltså en podd som heter Barnvagnspromenader och detta var avsnitt 7 eller 8. Kommer inte riktigt ihåg. 

• aurora1827

Det går upp och ner. Vår tjej var torr ett bra tag på natten, nu är det hopplöst. Jag sätter på henne nattblöja. Försökte tvätta några veckor men orkade inte gå upp varje natt och byta lakan. Nu har det gått flera månader (Hon är fyra) och eftersom hon kissar i nattblöjan får den vara kvar. Likadant med att bajsa i byxorna, har inte hänt på nåt år, sen plötsligt händer det var och varannan dag. Men det är förhoppningsvis övergående, för där har hon ju lite bättre koll, då är hon ju i alla fall vaken.

Det här halvåret mellan 3,5 och 4 har det hänt mycket annat, hon har utvecklats mycket motorisk och i sina aktiviteter, bytt dagis, växt en massa.....gissar att det där med att inte kissa i sängen föll bort på vägen. Vår son hade nattblöja tills han var 4,5 och jag vet andra som kissat i sängen till 7-årsåldern, så jag känner mig inte så stressad. Lilltjejen tycker inte heller det är så kul med blöja, men hon tycker det är jättehemskt och pinsamt att kissa i sängen, så det blir lite pest eller kolera där.

Enda jag vet funkar med henne är att inte låta henne dricka på kvällen, men det känns ju inte heller som någon bra lösning.

• cosinus

Ändrade dryckesvanor?

Jag har en snart 8-årig sängvätare, som dock aldrig varit torr på natten och det jag har lärt mig är följande.

En 3.5-åring som kissar på nätterna är väldigt normalt, likaså en 5-åring. Man tar inte tag i sängvätning inom vården föränn barnen fyllt 6 år.

MEN, de ska inte ha varit torra och börja kissa på sig igen. Då bör man utesluta UVI och diabetes även om det säkert kan vara mycket annat också. Men det är vad jag skulle göra, ringa VC och be att få utesluta dessa två. Sen fundera över vanor för dryck, kiss och bajs och se om det går göra något där.

• Margaux

Kan det ha hänt något på dagis eller så som stressar upp honom? Något han är orolig för?
    Annars tycker jag som cosinus att ni även ska kolla upp uvi.

• minignagarn

Inte vad jag vet :( Jobbar inom vården så jag tog hem några "kiss-stickor" ikväll.. Ska kolla i morgon.

• pyjamas

Sängvätning är väldigt vanligt (även hos ännu äldre barn) tex så har 13-20% av alla 5-åringar problem med detta. Om barnet känner sig för stor för blöja kan det kanske prova att använda en speciell pyjamas som kallas Pjama. Den säljs av Sängvätningsbutiken

• mrbackaryd

gör som vi, pinka när man lägger sig typ 8 lägger sig mina töser, sen går jag o frun in vid halv 11 eller efter kvällsmyset =) sen lyfta upp tösabiten/pojken vid halv 11 - 11 och sätt på dass, många nätter mina töser knappt varit vid medvetande när de satt sig på dasset, men pinket kom o sen vart det torrt i sängen, minsta tösen e nu 3.5 o visst händer det, slarvar vi me att pinka henne vid läggning så kommer det på natten. idag har vi varit på kalas och hon hade lite för roligt med nya vänner och hittade inte riktigt i huset så det blev i byxorna istället! =) men men.. livet e hårt när man e liten!

• Johanna1978
    pyjamas skrev 2014-02-08 21:06:58 följande:
    Sängvätning är väldigt vanligt (även hos ännu äldre barn) tex så har 13-20% av alla 5-åringar problem med detta. Om barnet känner sig för stor för blöja kan det kanske prova att använda en speciell pyjamas som kallas Pjama. Den säljs av Sängvätningsbutiken

Tack för tipset om dessa.

Hur tycker ni dessa funkar?

Sitter de bra?

• minignagarn

Har hört att om man vänjer dem att få kissa ca 23 så kommer de alltid vilja kissa då? Men det kanske är en myt?

• minignagarn

Som sagt, jo vi har kört blöja på natten nu några dar och det har funat bra! Han får klistermärke och vid 10 får han present. Hoppas han är torr när vi tar bort den nu bara.
    MEN nu kissar han även på sig flera ggr /dag på dagis även bajsar på sig??? Vad gör man åt det dagtid? De säger att de påminner honom, men jag kan ju inte begära att de ska gå och kissa honom stup i kvarten, de har ju andra barn... Tips???

Svar på tråden 3,5 åring som kissar i sängen igen.... :(