• liljah33

Deltid, heltid, timlön, månadslön - SGI?

Jag väntar nu mitt första barn och studerar heltid med studiestöd från CSN.

2011-11-14 till 2012-06-11 har jag arbetat med olika anställningar. Jag har först haft timlön heltid, därefter månadslön heltid, sen deltid timlön.

Därefter var jag inskriven på arbetsförmedlingen 2012-06-12 till 2012-09-17.

2012-06-26 till 2012-08-29 arbetade jag deltid igen med timlön.

2019-09-17 till 2013-01-31 arbetade jag heltid med månadslön (började studera i slutet av januari). 

Sen började jag studera. Har även hunnit jobba en sommaren 2013, heltid med timlön.

HUR ska jag räkna ut mitt SGI och veta vad jag får i föräldrapenning? Är det baserat på de sista 6 månaderna före jag började studera, eller de sista 12 månaderna? Drar det ner att jag var inskriven på arbetsförmedlingen utan arbete några veckor mellan de olika arbeterna? Eller är det en fördel att jag var inskriven på arbets? Räknas mitt SGI ut på det jag arbetade i somras eller tiden före studierna?

• Svar på tråden Deltid, heltid, timlön, månadslön - SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

För att du ska ha rätt till en sjukpenninggrundande inkomst(SGI) behöver du ha arbetat stadigvarande under minst 6 månader. Försäkringskassan kommer att utreda om du har skyddat din tidigare inkomst.
    När man längre inte arbetar är huvudregeln att SGI:n slutar gälla. Det finns dock situationer där man skyddar sin SGI när man inte arbetar. Man skyddar sin SGI om man till exempel är anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och aktivt söker arbete eller studerar med studiestöd från CSN. Det får inte finnas något glapp mellan de olika situationerna.

På Familjeliv kan vi endast svara på generella frågor. vi behöver mer information för att kunna ge dig mer svar om din SGI och föräldrapenning. Du är välkommen att kontakta kundcenter på 0771-524 524.

Hälsningar
    Bo, handläggare

Svar på tråden Deltid, heltid, timlön, månadslön - SGI?