• msmalin

nykastrerad katthona gör sina behov överallt utom i lådan

Nu börjar detta bli jobbigt. Har två katter en på fem år. Kastrerad hona. Och en på fyra år som kastrerades för nästan två veckor sen. Problemen började efter kastreringen. Plötsligt går hon inte på lådan längre. Från början hade vi två lådor. Men då båda bara använde den ena o den andra stod tom jämnt tog vi bort den. Men det var två år sen nu. I alla fall. Efter kastreringen höll vi katterna isär. O släppte ihop dem dagen efter då den lilla var piggare och så. Den stora gillade inte alls den lillas nya lukt o fräste o så. Men då den lilla är mycket mindre i storlek kommer hon in bakom soffan vilket den stora inte gör. Efter nån dag var de vänner igen. Men den stora pryglade den lilla då hon ville använda lådan vid ett tillfälle så nu går den lille o kissar o bajsar i hallen på allt som kan tänkas ligga där o i bebisens bilbarnstol och under vagnen. Ja det är outhärdligt. Detta funkar inte. Vi måste få stopp på detta igår typ. Jag misstänker hon inte vågar gå på lådan. Men hur får jag henne att gå där igen?
    Min man är inte förtjust i katterna från början så han vill bli av med henne nu. Men ger mig en chans att försöka få bukt med detta. Så tips snälla.

(Jag tror att hon inte vill gå på lådan pga att den andra katten jagar bort henne, men jag vet inte)

• Svar på tråden nykastrerad katthona gör sina behov överallt utom i lådan
  • Eleonor01

En kattlåda mer än antalet katter brukar vara bra. Då jagar ingen bort någon. Ställ dem på olika platser i huset. Sen mår katter mycket bättre av att vara ute å göra av m energi å revirmärka

• Tiana

Börja med att ge henne en egen låda igen
    Köp och plugga in Feliway i uttagen (finns på apotek, hos veterinärer, och välsorterade djuraffärer) Info: www.feliway.com/se

• msmalin

Att fixa en till låda är väll så jag oxå tänkt. Alternativt flytta lådan från där den står idag. Har tyvärr inte plats för fler än två lådor. Så en låda mer än jag har katter funkar inte. Ska se om de har lådor inne i djuraffären idag (använder peewee)

• msmalin

Sen kommer mina katter inte att bli utekatter. Vet inte riktigt vad det har med sammanhanget att göra. Vi stimulerar katterna på annat vis. Men att släppa ut dem när vi har en bussgata mitt framför ytterdörren och mycket trafik runt omkring känns inte som något alternativ. När man dessutom bor på andra våningen så underlättar det inte

• nemo1

Köp en förvaringslåda, tex 48l på tex Rusta, ÖB (höga kanter) och ställ den i hallen. Det blir inte så mycket sand på golvet då. För jag tror att du ska prova med sand, finkornig klumpbildande. bara för att en katt tidigare accepterat Peewee så kan det även vara problemet. Rekommenderar starkt Extreme Classic, luktar ingenting.

• nemo1

Sen kan jag inte riktigt förstå att du väntat fyra år med att kastrera katten? Har hon gått på p-piller under dessa år så ska du ha stor koll på hennes juver då p-piller drastiskt ökar risken för juvertumörer.

• msmalin

Att hon inte kastreras tidigare är för att hon varit innekatt. Inte varit i märkbara löp. Inga P-piller då hon inte träffat hanar överhuvudtaget. Att jag kastrerade henne nu var för att hon började löpa. Har hela tiden tänkt kastrera henne. Men då hon inte lidit så har det väll bara blivit att man skjutit upp det. Dumt kanske.

Förresten såg nyss att hon gick på lådan. Efter att vi flyttade den.

• Birmafröken
    msmalin skrev 2014-02-05 08:14:17 följande:
    Att fixa en till låda är väll så jag oxå tänkt. Alternativt flytta lådan från där den står idag. Har tyvärr inte plats för fler än två lådor. Så en låda mer än jag har katter funkar inte. Ska se om de har lådor inne i djuraffären idag (använder peewee)

Eftersom katterna varit ifrån varandra innebär det att de måste hävda sig gentemot varandra igen för att göra upp sin inbördes status. Kattlådan är den absolut känsligaste resursen i ett revir, så det är inte konstigt att det är kring den konkurrensen och maktspelet visar sig.

Har man två katter, varav en kissar fel får man ser till att ha tillräckligt med lådor så att det inte finns tillstymelse till orsak att konkurrera kring dessa. Hur litet man än bor får man plats med det. I sådana här fall är det inte läge att tänka på vad som är praktiskt, trevligt eller snyggt. Kattlådor överallt är ALLTID trevligare än kattkiss och kattbajs överallt.
  • msmalin

Peppar peppar. Men inget kiss utanför lådan på hela igår (om hon inte hittat ett ställe jag inte hittat,men det luktar inte kiss i något av rummen o jag har letat). Däremot vill hon bara bajsa på badrumsmattan. Hon höll sig hela natten då den dörren var stängd. Men så fort dörren in dit öppnades så gick hon in o bajsade på den.

Detta problem hade vi då o då förr. Men endast om jag inte hunnit ta upp efter att den andra katten bajsat. Nu var lådan tom.

Tips på hur man gör vid bajs?

• nemo1
    msmalin skrev 2014-02-07 07:53:19 följande:
    Peppar peppar. Men inget kiss utanför lådan på hela igår (om hon inte hittat ett ställe jag inte hittat,men det luktar inte kiss i något av rummen o jag har letat). Däremot vill hon bara bajsa på badrumsmattan. Hon höll sig hela natten då den dörren var stängd. Men så fort dörren in dit öppnades så gick hon in o bajsade på den.
    Detta problem hade vi då o då förr. Men endast om jag inte hunnit ta upp efter att den andra katten bajsat. Nu var lådan tom.
    Tips på hur man gör vid bajs?
    Varför kan du inte prova en låda till med fin sand i? Är det inte värt det?
Svar på tråden nykastrerad katthona gör sina behov överallt utom i lådan