• kmp

Nedsatt syn vid femårskontrollen

Var på femårskontroll idag. Gruvade mig lite för den då vår dotter hade lite problem med syntestet på fyraårskontrollen. Inte heller idag lyckades hon riktigt bra. Hon har svårt att se de små bokstäverna när hon bara tittar med ett öga i taget. Hemma eller i förskolan har vi inte märkt av att hon inte skulle se ordentligt.
    Vi har nu en tid med en ortoptist i maj.
    Jag skulle vilja komma i kontakt med andra föräldrar som varit med om samma sak. Vad händer nu?

• Svar på tråden Nedsatt syn vid femårskontrollen
  • strojes

Det kan vara bra att försöka få en tid hos en ögonläkare också för en ordentlig kontroll av hennes ögon.
    En ortoptist kollar mest hur ögonen funkar tillsammans och var för sig när det gäller eventuell skelning. Och kan ordinera behandling med lapp för ögat ifall skelning finns. En ögonläkare kan kolla ifall hon har behov av glasögon.

• kmp

Vi har aldrig sett minsta tendens till skelning, och ingen annan i familjen har glasögon (förutom pga ålder ).
    Vad jag förstod på sköterskan på Bvc är det inte till optikern man går med så pass små barn?
    Kan man bara boka tid hos ögonläkaren eller behöver man remiss?

• strojes

Om det behövs remiss borde BVC kunna fixa det. Sök annars på ögonläkare i er omgivning (google, eniro tex) och kolla med dem hur det ligger till.
    Har för mig att vi först fick gå till en ortoptist som sedan skickade oss vidare. Men då var det tydlig skelning så då är det ju logiskt att gå till en ortoptist först. Mina två yngsta tjejer har haft glasögon i ca 4 år nu (de är 6 år).

Svar på tråden Nedsatt syn vid femårskontrollen