Känner igen mig i "rastlösheten", känslan av att "nu händer det något" då man handlat, på nätet eller i verkliga livet. Upplever själv att jag på senaste tiden inte klarat att gå runt på mina månadsinkomster (de är inte jättestora, är student). Jag får då ta av min sparpengar, ibland rätt rejäla summor. Ingen skada skedd egentligen, men jag avskyr det och tänker mig att jag skulle vilja få tillbaka summan på sparkontot, som den var innan. Jag hade varit livsfarlig med ett kreditkort. Håller med att det är en bra start att göra sig av med dem.
När rastlösheten slår till som värst har jag försökt med en ny sak, att jag ska göra en "sport" av att spara. Man kan börja med korta perioder och det funkar hittills bra tycker jag. Exempelvis att jag på 3 dagar ska överleva på 100kr. Ta ut en hundring och lämna kortet hemma. Sen är det bara att börja. Googla goda recept under 10kr/portion och laga dem. Prata med sina polare om att du "ska köra en utmaning", plötsligt har snacket om det här "lilla" gjort dig sysselsatt. Och man behöver inte börja stort, det kan räcka med en eller två dagar. Kan ju inte skada att prova
. Om rastlösheten slår till i en butik brukar jag börja prata med kassapersonalen om produkten i fråga. Bara vad jag tycker om den. Ofta har personalen kanske något de suktar efter, men måste leva med att de inte har råd att köpa den och har en sund inställning till det. Jag tycker att det ger en bra känsla, eftersom jag kan ha en trevlig tur i butiker på stan utan att jag måste köpa något för det ska ha "hänt något" (jag pratade ju med en främmande människa och hade dessutom ett trevligt samtal). Det kan dessutom vara skönt att förstå att man kan gilla att titta på vackra saker, men att man inte måste köpa dem för att njuta av dem.
Vet inte om mitt inlägg hjälper dig något, men vill önska dig lycka till och hoppas att det löser sig för dig!