• Totten81

Annat fritids på lov

Försök hitta ngn information på nätet, men det verkar inte vara det lättaste så jag gör ett försök här.

Min dotter går på fritids och är tvungen att gå på sportlovet med. Enligt fritids så är det bara hon som ska gå och därför ska hon få gå på en annan skolas fritids. Det var samma sak på jullovet, men då löste jag det på annat sätt eftersom att jag inte tyckte att det var ngn bra lösning med ett annat fritids. Sen visade det sig att det var ett flertal barn som gick på fritids så att dom fick lov att ha öppet som vanligt. 
    Det andra fritidset ligger visserligen bara 5 km från mig men då jag inte har körkort så skulle det innebära att min restid till jobbet blir 1 timme extra. Sen har min dotter aldrig träffat den andra personalen eller dom andra barnen vilket blir ganska jobbigt för henne. 

Får fritids göra så, eller är det bara ett försök att få ha stängt istället?

• Svar på tråden Annat fritids på lov
  • Sisisisi

Ja, de får göra så. Men på mitt barns skola är alltid en av vår personal med på det andra fritidset. Åtminstone på förmiddagen.

Det ska vara skäligt avstånd vilket nog 5 kg måste anses vara. Vi har haft på en skola 2,5 mil bort åt fel håll, det har jag svårt att tro att skolinspektionen skulle se som skäligt...

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Totten81

Ja vissa år har dom dom haft på en skola 2,5 mil härifrån och den skolan har dom iaf haft ett samarbete med på det andra fritidset.

• Philippa

Ja, fritids får göra så.

• Punkster

Jo, det är vanligt med sammanslagningar på loven. Dock så undrar jag hur många barn som går på fritidshemmet? För jag tycker det låter lite märkligt att ALLA andra barn är lediga under sportlovet, som inte ligger i anslutning till någon större helgdag när många är lediga. Jag tycker det låter fuffens. 

• Totten81

Min dotter har turen att gå i en av Sveriges minsta skolor med endast 28 elever. Men det brukar vara betydligt fler barn på fritids på loven annars så det känns nästan lite som att dom försöker få folk att hålla sina barn hemma istället. 

Svar på tråden Annat fritids på lov