när i cykeln ska man börja äta munkpeppar?
Har pcos och aldrig ägglossning. Har läst att man ska börja äta munkpeppar på mensen första dag. Men om man aldrig har mens, när ska man börja äta då?
Har pcos och aldrig ägglossning. Har läst att man ska börja äta munkpeppar på mensen första dag. Men om man aldrig har mens, när ska man börja äta då?
Då hade jag börjat nu direkt! Munkpepparn ger ju inga egna hormoner utan ska påverka hypofysen till egen hormonreglering. Det gör att den funkar bra hela cykeln.
Jag har också pcos och tycker det funkat bra (och dessutom att det smakar gott).
Det har funkat på så sätt att cykeln varit 33 dagar varje månad och att jag därför är rätt säker på att jag haft ägglossning. Annars har jag mer oregelbundna cykler och när de är längre än så, så verkar det inte som jag har ägglossning.
I höstas tog jag MP i fyra månader och sista månaden kombinerade jag med lchf och fick äl alla månaderna. Sen tog jag uppehåll med mp och tänkte det räckte med lchf men då fick jag en lång äl-lös cykel direkt, så nu kör jag med mp igen. Tydligen hjälper det mig bättre än lchf.
Givetvis hade det ju varit ännu bättre om den funkade så bra att jag blev gravid men det är ju iaf ett steg på vägen. Lycka till!
Äter ni munkpeppar hela cykeln eller bara fram till ÄL/när ni tror ni har ÄL? Jag har läst någonstans att man bara ska ta det fram till ÄL men jag är inte säker på var jag läst det. Jag äter kosttillskottet Bio PMT som ska främja fertiliteten, det innehåller munkpeppar, vildjams och rosenrot. På burken står det att man ska ta det de sista två veckorna av menscykeln, vilket är svårt för mig då jag har PCO och väldigt oregelbunden cykeln ( denverkar dock bli mer regelbunden av Bio PMT och tidigare blev den mer regelbunden med enbart rosenrot).
Är det någons om vet hur man ska äta munkpeppar/Bio PMT?
Jag har blivit ordinerad att äta mp hela cykeln av den fertilitetsläkaren jag gick hos innan IVF. Åt i Fyra månader och fick ut bättre och fler ägg.
Tänk på att det tar ett tag innan du arbetar upp en terapeutisk mängd av ämnet i kroppen. Innan dess gör ämnet inte lika stor verkan.