• LHUF

Någon som har erfarenhet av nässelutslag/dermografism?

Sonen fick nässelutslag med början Torsdag förra veckan, först var han bara flammig och då tänkte jag inte mer på det, i fredags och lördags var han åter flammig och fick även större prickar som såg ut som myggbett som försvann på några minuter,

var hos närakuten på kvällen, och han fick aerius utskrivet.  det har blivit mkt bättre sedan dess

Men det som är så märkligt är att så fort han går emot ngt eller gosar med en kudde eller vad det nu må vara så kommer det som rivmärken som försvinner fort

idag när jag torkade honom med handduk efter ha borstat tänderna så blev han jätteröd i ansiktet

har googlat och hittar en typ av nässelutslag som heter dermografism.  Men det stod inte så mkt om det om det försvinner när hans förkylning han har nu som förmodligen triggat igång nässelutslagen försvinner.

Någon som har erfarenhet från dermografism?  det verkar ju inte vara så allvarligt att det kan sätta sig på andningen osv, så han kan ju gå på fsk snart.. 

Skall till bvc idag på 3-årskontroll så skall fråga henne om hon vet.. 

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden Någon som har erfarenhet av nässelutslag/dermografism?
  • Fjärilslarv

Jag hade nässelutslag när jag var liten, var dock äldre än det åldersspannet som du satt, men du kanske vill ha mina erfarenheter ändå?

• LHUF

alla erfarenheter är ju bra  

Vanliga nässelutslag har jag ju hittat massor om , men just att han blir så röd osv vid beröring tycker jag är så konstigt, vet liksom inte riktigt hur man skall behandla det. Kan ju se hemskt ut på förskolan, men det försvinner ju fort..

Men du får gärna berätta

• Fjärilslarv
    LHUF skrev 2014-02-04 10:54:10 följande:
    alla erfarenheter är ju bra  

Vanliga nässelutslag har jag ju hittat massor om , men just att han blir så röd osv vid beröring tycker jag är så konstigt, vet liksom inte riktigt hur man skall behandla det. Kan ju se hemskt ut på förskolan, men det försvinner ju fort..

Men du får gärna berätta
    Jag fick nässelutslag efter någon kraftig allergisk reaktion (det vet än idag inte vad det var som utlöste det hela), jag var sjuk i 8 veckor och hade även mycket hög feber och ledont (kunde inte ens torka mig själv efter toabesök eller ta mig upp ur sängen/soffan). Jag reagerade också på beröring, tyckte att all beöring gjorde jätteont, så det är nog inget underligt...men jag är inte medicinskt ubildad dock haha. jag minns att mamma smörjde med kylbalsam massor, och så fick jag kortison och antihistamin av läkaren bland annat (fick även gå på konstiga dieter för att se om det var något födoämne som jag var allergisk mot). 

så testa kylbalsam, kortison och antihistamin =). 
  • LHUF

han verkar inte de minsta berörd av det, och när jag nu tvättade honom efter han målat så blev han lite röd på armarna precis där jag torkat honom.  Men det försvinner på någon minut

Men det blir inga utslag eller så utan det är bara lite rött när man torkar honom

han får ff antihistamin 1 gång om dagen.. 

• Fjärilslarv
    LHUF skrev 2014-02-04 11:39:29 följande:
    han verkar inte de minsta berörd av det, och när jag nu tvättade honom efter han målat så blev han lite röd på armarna precis där jag torkat honom.  Men det försvinner på någon minut

Men det blir inga utslag eller så utan det är bara lite rött när man torkar honom

han får ff antihistamin 1 gång om dagen.. 
    hm ja det var ju klurigt, har tyvärr inga bra svar... men skönt att han inte påverkas i alla fall =).

Kan det kanske vara något i ert tvättmdel, diskmedel osv som man inte tål? Kanske någon konstigt e-nummer i maten?
  • LHUF

Fast det kom nu när han är förkyld så läkaren trodde det berodde på det. Återkommer det så sa han att vi kanske skulle allergitesta honom. Men vi har inte ätit något nytt eller så. Och tydligen kan dom inte få nässelutslag av tvättmedel osv..

Han är kanske bara extra känslig just nu..0

• Mrs Moneybags

När jag har haft perioder med nässelutslag har min hud också blivit sådär känslig. Man kan liksom dra ett streck med fingret på skinnet som blir alldeles ilsket rött efteråt t ex. Det hör till.

• LHUF
    Mrs Moneybags skrev 2014-02-04 13:37:56 följande:

När jag har haft perioder med nässelutslag har min hud också blivit sådär känslig. Man kan liksom dra ett streck med fingret på skinnet som blir alldeles ilsket rött efteråt t ex. Det hör till.

Ok, men hur länge brukar det hålla i sig? Blir så nojjig att skicka honom till fsk. Men kan inte hålla honom hemma hur länge som helst.. Får se om Bvc vet ngt när vi skall dit i em på kontroll.
  • frokenfroken
    LHUF skrev 2014-02-04 14:17:28 följande:
    Ok, men hur länge brukar det hålla i sig? Blir så nojjig att skicka honom till fsk. Men kan inte hålla honom hemma hur länge som helst.. Får se om Bvc vet ngt när vi skall dit i em på kontroll.
    Hur har det gått? Lider själv av denna åkomma..
  • Martina.Frisk

Hur har det gått med utslagen? Har de gått över? Har en dotter som nyligen fått utslag som du beskriver

• LHUF

Hallo. Utslagen försvann efter ett tag, han åt medicin ngn vecka och sedan slutade vi. Han var dock känslig i huden ett tag efter. Förmodligen berodde det på virus

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av nässelutslag/dermografism?