• londonkarin

3,5 år, vilken bilstol??

Vi kommer flytta till Sverige fr England och kommer behöva köpa ny bilstol (i uk åker de framåt fr ca 9 mån). Min dotter kommer vara 3,5 år när vi flyttar, hon väger 11 kg. Vilken bilstol rekommenderar ni? Och jag anar att den kommer vara bakåtvänd enligt de svenska rekommendationerna? Den äldsta dottern är 6 och hon sitter här i en Graco stol med rygg/sido support (med löstagbar rygg) Är den ok i Sverige? Tack för råd!

• Svar på tråden 3,5 år, vilken bilstol??
  • Sisisisi

Klart ni ska ha bakåtvänd stol :) Kolla på länken i min sidfot så ser du varför.

Eftersom hon är så liten så får hon plats i alla stolar. Har ni isofix i bilen kan ni välja tex Britax maxfix eller besafe som bara klickas fast, inga förankringsband behövs. De är bara godkända till 18 kg. Det finns även triofix och duologic som kan monteras med både bilbältet och isofix, men utan band.

Av stolarna som är godkända till 25 kg skulle jag välja britax maxway eller axkid minikid.

Bältesstol bör aldrig användas innan barnet väger 18 kg. Men det är väl samma rek som i UK?

Gracostolen är okej här om det är en vanlig bältesstol.

Keep your child rear facing for as long as possible!

Svar på tråden 3,5 år, vilken bilstol??