• meeemeee

Får pappan verkligen göra såhär?

Okej med risk för att bli missförstådd nu behöver jag ändå veta lite.

I förrgår ringde mitt barns pappa och sa att han lämnar denna stad och flyttar till en annan. Han säger att från och med 1 mars får du ha barnet hela tiden. Då han inte kan pendla. Barnet är 7år. Jag känner lite att han bara tolka mig inte fel nu men "dumpar" av sitt ansvar och tar för givet att jag kan ha barnet hela tiden. Självklart kommer jag ju ta ansvaret. Prata med honom förrut och han kommer skriva över hela vårdnaden bara sådär.

Mina frågor är:

Kan han göra såhär?
    Vart fixar man med papper för att ge mig hela vårdnaden?
    Ordnar sig allt med underhåll o sådant automatiskt när jag har hela vårdnaden?

Känner mig helt vilsen... Jag är dessutom arbetslös då jag blev varslad har nu ett vik som elevass fram till mars. men sen då? Jag är utb inom vården jag kan ju inte kräva att få dagtid bara för jag har barn? Jag kan ju inte låta ett barn på 7år vara ensam hemma? hur gör man?

• Svar på tråden Får pappan verkligen göra såhär?
  • Philippa

Kan han göra såhär? Ja

Vart fixar man med papper för att ge mig hela vårdnaden? Tingsrätten

Ordnar sig allt med underhåll o sådant automatiskt när jag har hela vårdnaden? Han ska betala till ditt konto varje månad. Gör han inte det ska du ringa försäkringskassan.

• Queenie70

Japp, det står var och en fritt att överge sina barn. Enskild vårdnad för dig bokar nu tid till familjerätten för att skriva på. Familjerätten är en del av kommunens socialtjänst. Underhåll sköter ni antingen sins emellan, eller så begär du att få det via försäkringskassan. Det kommer inte automatiskt utan det måste du ansöka om.

• Queenie70

Och jo du måste antingen börja jobba dagtid eller ordna barnomsorg på annat sätt.

• mia maria

Jag ser att du har fått bra svar redan.

Finns det nattis där du bor? Jag ahr själv jobbat skift o varit (är!) ensam med barn o då har jag haft turen att ha kvälls- o nattdagis.
    Det är ett pusslande, men det går!

Nu längtar jag dock efter ett dagtidsjobb så i höstas tog jag tag i saken o sökte till högskolan. Så nu ska jag plugga (dagtid ) i ca tre år, o därefter har jag stora förhoppningar om att kunna få ett dagtidsjobb, samt lite bättre lön

Skulle studier kunna vara ett alternativ för dig för att lättare få jobb?

• mammalovis

Stackars 7-åring att bli så övergiven av sin far, egoistisk man med andra ord att inte ens se till att ha umgänge kvar.

Om barnet är skrivet hos dig kan du inget göra, men är barnet skrivet hos pappan behöver du inte godkänna hans flyttanmälan, däremot kan han ju flytta ändå.

Resten har du redan fått förklarat för dig.

• Ess
    mammalovis skrev 2014-02-16 15:56:53 följande:
    Om barnet är skrivet hos dig kan du inget göra, men är barnet skrivet hos pappan behöver du inte godkänna hans flyttanmälan, däremot kan han ju flytta ändå.
    Det har bara betydelse om han tar barnet med sig, då ska den andra föräldern skriva på. Men det verkar inte alls va aktuellt här.
Svar på tråden Får pappan verkligen göra såhär?