• Celia12

Kan mina bröstvårtor ställa till det för amningen?

När jag fick min dotter för ett par år sedan så krånglade det med amningen. Det gick aldrig riktigt att amma. Hon verkade inte kunna få ett bra tag tror jag. Det gjorde riktigt ont från dag 2 och jag fick med mig en bröstvårtsnapp samt en elektrisk pump hem från BB. Jag kunde pumpa ut råmjölken men sen sinade det. Försökte desperat i hela 4 månader.
    När jag senare läste förlossningsrapporten från min förlossning så stod det att jag har platta bröstvårtor. Jag fattade ingenting samtidigt som jag nu förstod bättre varför amningen hade krånglat.

Nu har jag precis blivit gravid igen och jag vill förbereda mig så gott som möjligt. Jag funderar på om det är något konstigt med mina bröst och speciellt vårtgården. Den skrynklar ihop sig efter ett tag när jag stimulerar fram en liiiiiiten bröstvårta. Är det normalt undrar jag?

• Svar på tråden Kan mina bröstvårtor ställa till det för amningen?
  • Celia12

Ok va bra. Då kanske det bara är det att bröstvårtorna är väldigt små som gjorde att det krånglade för henne. Tror att vårtskyddsnappen inte heller var så bra att använda för min del eftersom bebis inte alls ville amma utan den sen och mina bröst fick mindre stimulans samtidigt.

Jag hoppas verkligen att jag kan amma denna gång. Att hålla på med mjölkersättning och nappflaskor var verkligen bökigt tyckte jag.

• Elinpelin84

Helt normalt :)
    Jag använde amningsnapp på brösten till båda mina barn, de fick inte tag annars. Funkade bra, men blir ju lite bökigare än utan.

• Flickan och kråkan

Jag har ingen erfarenhet av platta bröstvårtor. Bor du nära förlossningen/BB? I så fall skulle jag ta kontakt med amningsmottagningen innan för att få så mycket information och tips som möjligt innan. Ja, det kan du ju göra även om du inte har jättenära så klart .

www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=97:tidigare-fragor-indragna-broestvartor-1&catid=27&Itemid=65

www.familjeliv.se/Forum-3-38/m47751048.html

Svar på tråden Kan mina bröstvårtor ställa till det för amningen?