• Anonym (hoppfull)

Ökad fertilitet efter missfall?

Jag var så glad när jag blev gravid. Hade försökt i nästan tre år utan ett endaste plus. Slutade tyvärr i missfall vecka 5+0. Nu vill jag inget annat än att bli gravid så fort som möjligt igen, vill inte vänta tre år igen!!

Eftersom jag nu varit gravid en gång har jag fått för mig att jag kommer bli det igen. Har läst på amerikanska sidor att kvinnan fertilitet kan vara bättre direkt efter missfall. Vet att det finns vissa mindre studier som säger så, men inte tillräckligt med vetenskapliga bevis... Jag hoppas att det är så!

Finns det någon som har försökt en längre tid (mer än ett år), blivit gravid, fått missfall och sen blivit gravid igen kort efter det?

• Svar på tråden Ökad fertilitet efter missfall?
  • Anonym (E)

Vi hade inte försökt mer än några månader, men jag blev gravid direkt efter mf utan mens emellan. Har även en kompis som var med om samma sak! Lycka till!

• Anonym (anno)

För mig har det tyvärr tagit 6 månader mellan mina missfall. Det senaste började smått igår men idag är jag helt säker på det. Det är mf nr 3 så nu begär vi utredning. Alla har skett innan vecka 5. Idag är 4+3. Önskar dock att det inte dröjer 6 månader igen! För min syster tog det bara 1 månad. Så olika från person till person.

• Dimisi
    Anonym (hoppfull) skrev 2014-02-03 13:30:58 följande:
    Finns det någon som har försökt en längre tid (mer än ett år), blivit gravid, fått missfall och sen blivit gravid igen kort efter det?
    Ja, faktiskt. Med mitt första barn var det så. Vi försökte (dock inte extremt ihärdigt) i ett år, sen kom ett missfall, och direkt efter det (utan någon mens emellan) blev jag gravid igen och fick en son.
  • Anonym (ivf)

Jag blev gravid igen på andra mensen efter min skrapning och det borde jag inte ha kunnat bli med tanke på att barnet innan missfallet var ivf och missfallet också var ett embryo ur frysen. Om det hade att göra med förhöjd fertilitet pga hormoner och skrapning eller om vi skulle ha lyckats på egen han ändå kan jag dok inte svara på

• Anonym (hoppfull)

Tack för svar, hoppet lever... är på BIM-4 och har inga PMS-känningar än. 

• ninni400

Vi försökte i tre år, blev gravid i okt och mf i nov, sen gravid nu i feb och mu mf i mars. Hoppas bara jag blir gravid igen...

• Anonym (Slump)
    Anonym (hoppfull) skrev 2014-02-03 13:30:58 följande:
    Jag var så glad när jag blev gravid. Hade försökt i nästan tre år utan ett endaste plus. Slutade tyvärr i missfall vecka 5+0. Nu vill jag inget annat än att bli gravid så fort som möjligt igen, vill inte vänta tre år igen!! Eftersom jag nu varit gravid en gång har jag fått för mig att jag kommer bli det igen. Har läst på amerikanska sidor att kvinnan fertilitet kan vara bättre direkt efter missfall. Vet att det finns vissa mindre studier som säger så, men inte tillräckligt med vetenskapliga bevis... Jag hoppas att det är så! Finns det någon som har försökt en längre tid (mer än ett år), blivit gravid, fått missfall och sen blivit gravid igen kort efter det?

Hade ni försökt naturligt i tre år? Och blev till slut gravida. Ingen fertilitetsbehandling alltså? Grattis till att ni fick plus iaf och att du kan bli gravid! Då kan du ju bli det igen. Det är nog mest en slump när det blir så det kan ta 1,5 år till nästa eller 3 mån eller 4 år. Beklagar att ni förlorade ert embryo...
  • ninni400
    Anonym (Slump) skrev 2014-03-07 09:25:33 följande:

Hade ni försökt naturligt i tre år? Och blev till slut gravida. Ingen fertilitetsbehandling alltså? Grattis till att ni fick plus iaf och att du kan bli gravid! Då kan du ju bli det igen. Det är nog mest en slump när det blir så det kan ta 1,5 år till nästa eller 3 mån eller 4 år. Beklagar att ni förlorade ert embryo... smile4.gif
    Ja precis, försökt naturligt i tre år. I början mest blir det så blir det ungefär första året, sen lite sporadiskt sex sådär och inte världens mest regelbundna sex. Men man blir så förvånad när jag plötsligt blivit gravid två gånger. Så nu om 10-14 dgr blir det bebisverkstad igen. Varannan dag och så ligger jag kvar i sängen sen. Mest mentalt det där att ligga kvar i sängen ;)
  • Anonym (aa)

Jag har ett IVF-barn sedan tidigare.
    Blev sedan gravid spontant för första gången när hen var 2 år gammal. Tyvärr slutade det i MA v.9.
    Men nu blev jag gravid igen direkt på första försöket. (Väntade 1 mens mellan)

Sen vad det beror på att jag plötsligt verkar "superfertil" har jag ingen aning om.

• Anonym (EP)

En del menar att det är så pga att så mycket gravidhormoner är i farten i kroppen... Jag har fått mf lite mer än en vecka efter bim. Blev gravid direkt efter. Några dagar efter blödningen testade jag neg på gravtest så hormonerna gick snabbt ur. Äl kan komma senare än vanligt efter mf. Kan vara bra å veta...

• ninni400
    Anonym (EP) skrev 2014-03-07 18:51:24 följande:

En del menar att det är så pga att så mycket gravidhormoner är i farten i kroppen... Jag har fått mf lite mer än en vecka efter bim. Blev gravid direkt efter. Några dagar efter blödningen testade jag neg på gravtest så hormonerna gick snabbt ur. Äl kan komma senare än vanligt efter mf. Kan vara bra å veta...

Efter mitt förra mf så blev äl fördröjd precis som du säger. Jag är tacksam att min kropp säger till så tydligt när jag har äl så att jag vet när jag ska sexa till det ordentligt :)
  • Anonym (hoppfull)
    Anonym (Slump) skrev 2014-03-07 09:25:33 följande:

Hade ni försökt naturligt i tre år? Och blev till slut gravida. Ingen fertilitetsbehandling alltså? Grattis till att ni fick plus iaf och att du kan bli gravid! Då kan du ju bli det igen. Det är nog mest en slump när det blir så det kan ta 1,5 år till nästa eller 3 mån eller 4 år. Beklagar att ni förlorade ert embryo...
    Nej ingen behandling alls. En dag så blev jag helt plötsligt gravid.  Det kändes tungt med det tidiga mf:et eftersom det tog så lång tid att plussa. Har gjort utredning och vi har blivit förklarade som ofrivilligt barnlösa. Hade hoppats att det skulle ta sig "naturligt", men om slumpen inte vill sig igen får vi ställa oss i kö för ivf snart...
Svar på tråden Ökad fertilitet efter missfall?