• barajag01

koka frysta hallon?

Är det någon som vet om man fortfarande måste koka frysta hallon? (Coops) Sitter fortfarande uppe en lapp på coops frys (från april 2013) men inte på Willys/Ica

Tacksam för svar

• Svar på tråden koka frysta hallon?
  • Marie0201

Undrar också. Har ett paket hallon (Polarica) i frysen. På förpackningen är det en rekommendation att bären ska kokas dock, står det kanske något sånt på ditt paket också?
    Däremot säger de kockar jag känner att det inte är någon fara att äta tinade bär just nu. Bären tappar ofta mycket smak om man kokar dem, tycker jag. Då tappar det ju konsistensen också.

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra heller! Vill helst äta tinade frysta bär.

• Fia 28

Inhemska hallon behöver man väl inte koka, men utländska rekommenderar de att man kokar innan man äter dem.

• La Lola

Kolla om det står något på Livsmedelsverkets hemsida.
    www.slv.se

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Sorbus

"Det är inte ovanligt att importerade frysta hallon är förorenade med norovirus. Norovirus orsakar vinterkräksjukan. Livsmedelsverket ger därför rådet att koka frysta importerade hallon i en minut innan de äts. Då dör viruset. Det är särskilt viktigt för äldre och personer med nedsatt immunförsvar eftersom de riskerar att bli allvarligt sjuka av en norovirusinfektion. Färska importerade hallon och svenska hallon har däremot inte kopplats till några utbrott av norovirus."

från www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Frukt-gronsaker-och-potatis/Vilka-bar-ska-kokas-innan-man-ater-dem/

• mercury

Jag älskar frysta hallon och använder dem ofta utan att koka, i t ex smoothie, eller mixar med kesella som en slags snabb mjukglass. Är medveten om risken, men har hittills inte råkat ut för någonting. Såå... jag vet inte om jag har haft tur, men när det står på slv:s hemsida att det "inte är ovanligt att frysta hallon är förorenade med norovirus", skulle jag vilja veta exakt HUR vanligt det är. Vore också schysst om man fick veta vilken leverantörs hallon som man har kunnat koppla ihop smittspridning med (jag äter ICAs).

• Marie0201
    mercury skrev 2014-02-03 13:19:09 följande:
    Jag älskar frysta hallon och använder dem ofta utan att koka, i t ex smoothie, eller mixar med kesella som en slags snabb mjukglass. Är medveten om risken, men har hittills inte råkat ut för någonting. Såå... jag vet inte om jag har haft tur, men när det står på slv:s hemsida att det "inte är ovanligt att frysta hallon är förorenade med norovirus", skulle jag vilja veta exakt HUR vanligt det är. Vore också schysst om man fick veta vilken leverantörs hallon som man har kunnat koppla ihop smittspridning med (jag äter ICAs).
    Tänker lite på samma sätt. Många smoothierecept som ligger på t.ex. nätet skriver att man ska ha frysta bär. Kokar man bär och sedan fryser dem igen tappar de ju just konsistensen och går liksom inte att häva i en smoothie på det sättet som det är tänkt.
    Undrar också hur vanligt det är. Förstår att man ska vara extra försiktig när de larmar om att det går "just nu", men annars.

Lite OT: någon som har koll på om man gör paj med frysta bär? Gäller samma sak då, eller räcker den upphettning man redan kör i ugnen?
  • Sorbus
    mercury skrev 2014-02-03 13:19:09 följande:
    SLV redogör underlaget för rekommendationen i detta dokument på 29 sidor, där antalet utbrott kopplade till frysta hallon ingår:

www.slv.se/upload/dokument/rapporter/bakterier_virus_mogel/2013_livsmedelsverket_14_norovirus_i_frysta_hallon_riskhantering_och_vetenskapligt_underlag.pdf

Var och en får naturligtvis själv bedöma hur stor risk man vill ta i förhållande till hur stor fördel det är. För människor som det innebär en stor risk om de drabbas av norovirus är det förstås extra viktigt att veta om det finns högre risker med vissa livsmedel, för oss andra kan det vara en risk vi är villiga att ta.
    Att man inte anger leverantör som ICA beror sannolikt på att de inte är hos ICA problemet uppstått utan i ett tidigare leverantörsled, och då är det ett problem som gäller alla som använder samma leverantör - och det kan vara många företag.

• Fia 28
    Marie0201 skrev 2014-02-03 13:27:10 följande:
    Tänker lite på samma sätt. Många smoothierecept som ligger på t.ex. nätet skriver att man ska ha frysta bär. Kokar man bär och sedan fryser dem igen tappar de ju just konsistensen och går liksom inte att häva i en smoothie på det sättet som det är tänkt.
    Undrar också hur vanligt det är. Förstår att man ska vara extra försiktig när de larmar om att det går "just nu", men annars.

Lite OT: någon som har koll på om man gör paj med frysta bär? Gäller samma sak då, eller räcker den upphettning man redan kör i ugnen?
    Hallonen kokas ju i ugnen, så det är nog ok.
  • tjej87

Ett tips är att köpa svenska bär :) Då slipper ni fundera samt gör en insats för miljön och svenska företag

• tjej87
    stormfågel skrev 2014-02-03 15:32:28 följande:
    Tyvärr är väl svenska bär inte heller helt säkra (om man ska vara nojig), inte ens egenplockade.
    www.svd.se/nyheter/inrikes/vagar-vi-ata-blaba... 
    Helt säker kan man ju inte vara men det står ju iaf att "Bär och svamp bör sköljas eller värmebehandlas." Jag skulle bli väldigt väldigt förvånad om företag som fryser in svenska bär inte ens har sköljt dom innan dom fryser in dom... 
  • Sorbus
    stormfågel skrev 2014-02-03 15:32:28 följande:
    Tyvärr är väl svenska bär inte heller helt säkra (om man ska vara nojig), inte ens egenplockade.
    www.svd.se/nyheter/inrikes/vagar-vi-ata-blaba... 
    Notera att artikeln är från 2011, då man första gången hade upptäckt dvärgbandmask i Sverige men fortfarande inte visste om det skulle sprida sig.

Uppdaterad information:
    www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Saker-mat/Ravens_dvargbandmask/

"Rävens dvärgbandmask, Echinococcus multilocularis, hittades för första gången i Sverige i februari 2011. Den förekommer i stora delar av världen. I Europa är den vanligast i alpregionerna. Att människor smittas är mycket ovanligt.
    Livsmedelsverket har gått igenom den kunskap som finns när det gäller dvärgbandmask och livsmedel. Slutsatsen är att det inte behövs några nya specifika råd på grund av att dvärgbandmask hittats i Sverige. Risken att smittas av dvärgbandmask genom bär och svamp är ytterst liten."

"Kan man plocka och äta bär, svamp och grönsaker på samma sätt som tidigare? Ja, risken att bli sjuk är ytterst liten."

Svar på tråden koka frysta hallon?