koka frysta hallon?
Är det någon som vet om man fortfarande måste koka frysta hallon? (Coops) Sitter fortfarande uppe en lapp på coops frys (från april 2013) men inte på Willys/Ica
Tacksam för svar
Är det någon som vet om man fortfarande måste koka frysta hallon? (Coops) Sitter fortfarande uppe en lapp på coops frys (från april 2013) men inte på Willys/Ica
Tacksam för svar
Undrar också. Har ett paket hallon (Polarica) i frysen. På förpackningen är det en rekommendation att bären ska kokas dock, står det kanske något sånt på ditt paket också?
Däremot säger de kockar jag känner att det inte är någon fara att äta tinade bär just nu. Bären tappar ofta mycket smak om man kokar dem, tycker jag. Då tappar det ju konsistensen också.
Jag vet verkligen inte hur jag ska göra heller! Vill helst äta tinade frysta bär.
Inhemska hallon behöver man väl inte koka, men utländska rekommenderar de att man kokar innan man äter dem.
Kolla om det står något på Livsmedelsverkets hemsida.
www.slv.se
I Danmark är den stående rekommendationen att man kokar alla frysta bär.
"Det är inte ovanligt att importerade frysta hallon är förorenade med norovirus. Norovirus orsakar vinterkräksjukan. Livsmedelsverket ger därför rådet att koka frysta importerade hallon i en minut innan de äts. Då dör viruset. Det är särskilt viktigt för äldre och personer med nedsatt immunförsvar eftersom de riskerar att bli allvarligt sjuka av en norovirusinfektion. Färska importerade hallon och svenska hallon har däremot inte kopplats till några utbrott av norovirus."
från www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Frukt-gronsaker-och-potatis/Vilka-bar-ska-kokas-innan-man-ater-dem/
Jag älskar frysta hallon och använder dem ofta utan att koka, i t ex smoothie, eller mixar med kesella som en slags snabb mjukglass. Är medveten om risken, men har hittills inte råkat ut för någonting. Såå... jag vet inte om jag har haft tur, men när det står på slv:s hemsida att det "inte är ovanligt att frysta hallon är förorenade med norovirus", skulle jag vilja veta exakt HUR vanligt det är. Vore också schysst om man fick veta vilken leverantörs hallon som man har kunnat koppla ihop smittspridning med (jag äter ICAs).
Ett tips är att köpa svenska bär :) Då slipper ni fundera samt gör en insats för miljön och svenska företag
Tyvärr är väl svenska bär inte heller helt säkra (om man ska vara nojig), inte ens egenplockade.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vagar-vi-ata-blabar-i-sommar_5971883.svd
"Rävens dvärgbandmask, Echinococcus multilocularis, hittades för första gången i Sverige i februari 2011. Den förekommer i stora delar av världen. I Europa är den vanligast i alpregionerna. Att människor smittas är mycket ovanligt.
Livsmedelsverket har gått igenom den kunskap som finns när det gäller dvärgbandmask och livsmedel. Slutsatsen är att det inte behövs några nya specifika råd på grund av att dvärgbandmask hittats i Sverige. Risken att smittas av dvärgbandmask genom bär och svamp är ytterst liten."
"Kan man plocka och äta bär, svamp och grönsaker på samma sätt som tidigare? Ja, risken att bli sjuk är ytterst liten."
Snart är det nog lika bra att sluta äta för allt är ju farligt snart........