• aja80

barn som uppvisar tvångssyndrom

Hej,
    vi är i väldigt akut behov av råd/ hjälp när det gäller vår son som är 4 1/2 år gammal.
    Han har alltid haft väldigt lätt för att "få för sig saker", till exempel kan han vägra äta för det står en ketchupflaska på köksbordet, vägra ta på sig kläder för att någon rört vid dem efter att den personen rört vid något som han inte tycker om.
    Nu har det börjat bli värre och värre. Det senaste är att han måste tvätta händerna konstant. Igår tyckte han att vi luktade illa om händerna och var därför tvungen att tvätta sig så fort vi rört honom och om vi rört hans leksak skulle den också tvättas. Han tvättar sig konstant och när jag frågar honom varför svarar han bara att han inte vet. 
    Ska ringa BVC imorgon för jag känner att detta börjar gå utanför vår kontroll, men kanske någon här som kan ge mig några tips och råd innan. 

• Svar på tråden barn som uppvisar tvångssyndrom
  • Ki08

Vi har precis gått igenom något liknande. Vi kontaktade BuP och redan efter ett samtal blev situationen klart bättre.

• aja80

Tack! 
    Pratade med BVC idag och hon kontaktade deras psykolog. Psykologen tyckte vi skulle träffas och hon kommer ringa oss för att bestämma tid, så det känns skönt!! Idag har han tvättat händer konstant och vi vet inte riktigt hur vi ska hantera det. Låta honom tvätta sig eller låsa dörrarna till toaletterna?..

• Ki08

Det är jättesvårt! Tydligen är kbt-samtal det som funkar bäst. De jobbar en del med bilder för att barnet ska kunna visa hur jobbigt något är. Jag är jätteglad att vi sökte hjälp. Vår tjej ville få bort sina konstiga tankar.

Svar på tråden barn som uppvisar tvångssyndrom